گام به گام اجرای برجام؛ آخرین ایستگاه: اکتبر ۲۰۴۰

به گزارش میانا به نقل از دانا، اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای با عنوان «زمانبدی جامع توافق هسته‌ای ایران» به قلم «استیلی اسمیت» و «کوئینتا ژوراسیک» زمانبدی اجرای تعهدات طرفین در متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ را منتشر کرد.

در این مقاله که در ادامه به طور کامل آورده شده، زمانبندی تعهدات طرفین و نیز اقداماتی که می‌بایست در هر مرحله از اجرای این متن مورد توافق صورت گیرد، مورد اشاره قرار گرفته است، از جمله اینکه دقیقا چه زمانی تحریم‌های گوناگون تقلیل داده شده و یا به طور کامل لغو می‌گردد و یا اینکه چه زمانی محدودیت‌های مختلف بر برنامه هسته‌ای ایران پایان خواهد پذیرفت.

این جدول زمانبدنی بیست و پنج ساله است و تعهدات ایران طی ده‌ سال نخست و پانزده سال پس از آن را نیز شرح می‌دهد.

روز جمع‌بندی (۱۴ جولای ۲۰۱۵)

  • روزی که توافق حاصل شده و متن جمع‌بندی مذاکرات  مورد تأیید ایران و ۱+۵ قرار گرفته است
  • متن توافق بلادرنگ تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت
  •  

تصویب برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰ جولای ۲۰۱۵)

شورای امنیت به اتفاق آراء تصویب کرد:

  • متن برجام تأیید شد
  • تمام تحریم‌های پیشین سازمان ملل لغو شده و آغاز اجرای آن از «روز اجرای توافق» (Implementation Day) می‌باشد (با قابلیت اعمال مجدد از طریق مکانیزم بازگشت‌پذیری)

رئیس‌جمهور آمریکا متن برجام را تسلیم کنگره کرده و از این تاریخ کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا آن را بررسی کند (۲۰ جولای تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۵)

  • طبق قانون «بازبینی توافق هسته‌ای ایران» معروف به قانون «کورکر»، پس از آنکه تمام اسناد مرتبط تسلیم کنگره شد (۱۹ جولای ۲۰۱۵)، هر دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) ۶۰ روز فرصت خواهند داشت تا این متن را به رأی بگذارند.
  • در این مدت باراک اوباما حق ندارد هیچ تحریمی علیه ایران را لغو کند.

 

روز پذیرش (اکتبر ۲۰۱۵) (Adoption Day)

  • نود روز پس از تصویب برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد، و یا تاریخی پیش از آن که به طور متقابل به توافق طرفین در متن برجام برسد.
  • «متن برجام و تعهدات ذیل آن»، وارد مرحله اجرا می‌شوند.
  • طرفین در برجام «ترتیبات و آماده‌سازی‌های لازم» را برای اجرای تعهدات خود تحت مفاد برجام آغاز خواهند کرد.

 

روز اجرا (اوایل سال ۲۰۱۶) (Implementation Day)

در این روز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کنند که ایران اقدامات ذیل را صورت داده است:

رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک

  • ایران ادامه ساخت‌و ساز در رآکتور فعلی آب سنگین اراک را براساس طراحی اولیه آن متوقف کرده است
  • ایران، کالاندریای موجود در اراک را برداشته و آن را به صورت غیرعملیاتی نگهداری می‌کند
  • ایران در حال تولید یا آزمایش قرص سوخت و میله سوخت و مجتمع سوخت با اورانیوم طبیعی که منحصراً مناسب برای طراحی اولیه راکتور اراک بود، نمی‌باشد

    • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمام قرص‌های سوختی موجود نظارت دارد، تا زمانیکه رآکتور مدرن اراک قابل بهره‌برداری شود که در آن زمان قرص‌های اورانیوم طبیعی وو متجمع‌های سوختی رآکتور اراک تبدیل به UNH خواهند شد
  • ایران تغییرات فنی لازم در خط تولید سوخت طبیعی موجود برای راکتور مدرن اراک را ایجاد کرده است
  •  

کارخانه تولید آب سنگین

  • تمامی آب سنگین مازاد فراتر از نیازهای ایران برای رآکتور تحقیقاتی مدرن اراک برای صادرات آماده شده است (به مدت ۱۵ سال)
  • ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره موجودی و تولید کارخانه آب سنگین مطلع ساخته و اجازه نظارت را می‌دهد

قابلیت غنی‌سازی

  • ایران قابلیت غنی‌سازی برنامه هسته‌ای اش را با استفاده از ۵۰۶۰ عدد از سانتریفیوژهای IR-1، در نهایتا ۳۰ آبشار در ترکیب کنونی آنها در تأسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز حفظ خواهد کرد (به مدت ۱۰ سال)
  • ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را کمتر از ۳٫۶۷ درصد حفظ خواهد کرد (به مدت ۱۵ سال).
  • ایران تمام سانتریفیوژهای مازاد و زیر ساخت (غیرمرتبط با ۵۰۶۰ عدد سانتریفیوژهای IR-1 در تأسیسات غنی‌سازی سوخت) جابه جا کرده و آنها را به نطنز و تحت نظارت مداوم قرار خواهد داد:

توسعه و تحقیق سانتریفیوژها

  • ایران تحقیق و توسعه غنی‌سازی درجریان خود را به صورتی که برای جمع‌آوری اورانیوم غنی‌شده نباشد، ادامه خواهد داد.
  • تحقیق و توسعه غنی‌سازی با استفاده از اورانیوم شامل سانتریفیوژهای IR-4، IR-5، IR-6 و IR-8 می‌شود. تست مکانیکی تنها روی دو نمونه از هرنوع از ماشین‌های IR-2m، IR-4، IR-5، IR-6، IR-6s،  IR-7 و IR-8 انجام می‌شود. ایران تنها به ساخت و آزمایش آن دسته از سانتریفیوژها مبادرت می‌ورزد که در متن برجام مشخص شده است (به مدت ده سال).
  • تمام آزمایشات مربوط به سانتریفیوژها با استفاده از اورانیوم تنها در تأسیسات غنی‌سازی سوخت پایلوت نطنز انجام شده و تمام تست‌های مکانیکی سانتریفیوژها نیز صرفا در تأسیسات پایلوت نطنز و مرکز تحقیقاتی تهران انجام خواهد شد (به مدت ۱۵ سال)
  • ایران، تأسیسات آزمایشی غنی‌سازی سوخت در نطنز را از طریق حذف و تغییر تمامی تجهیزات و زیرساخت مازاد آنچنان که در ضمیمه IIG مشخص شده، برای طرح تحقیق و توسعه درازمدت خود منطبق می‌سازد

تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو

  • ایران هیچ غنی‌سازی اورانیوم و یا تحقیق و توسعه مرتبط در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو انجام نمی‌دهد و هیچ ماده هسته‌ای نیز در این تأسیسات ندارد (به مدت ۱۵ سال)
  • ایران تا تعداد ۱۰۴۴ عدد ماشین سانتریفیوژ IR-1 در یکی از سالن‌های فردو نگهداری می‌کند که اینکار به دو شیوه خاص از پیش مشخص شده است: دو آبشار برای تولید ایزوتوپ‌های پایدا اصلاح شده و چهار آبشار نیز از چرخش خارج می‌شوند (به مدت ۱۵ سال)
  • ایران تمامی آبشارها و زیرساخت باقیمانده خود را از چرخه خارج ساخته است

    • (تمامی آنها در محلی در نطنز تحت بازرسی مداوم آژانس قرار می‌گیرند، اما به طرز عجیبی، آژانس ملزم به تأیید آن در این مرحله نیست.)

دیگر جنبه‌های غنی‌سازی

  • ایران به تعهدات داوطلبانه خود تحت برنامه تحقیق و توسعه درازمدت پایبند است

    • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت خود ادامه می‌دهد و سالانه در گزارشی، مدت این برنامه، ماهیت، گستردگی و مقیاس برنامه غنی‌سازی ایران را تأیید می‌کند.
  • الگویی برای توصیف انواع گوناگون سانتریفیوژها و نیز تعابیر مرتبط و شیوه‌ای برای سنجش اطلاعات عملکرد سانتریفیوژها به توافق طرفین رسیده است.
  • تمامی هگزافلورید اورانیوم غنی‌شده مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم از UF6 غنی شده تا سطح ۳٫۶۷ درصد (یا معادل آن در ترکیب‌های شیمیایی دیگر) یا تا سطح اورانیوم طبیعی رقیق خواهد شد و یا وارد بازار جهانی شده و در آنجا به فروش رسانده خواهد شد.
  • تمامی اکسید اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۵ تا ۲۰ درصد که به صفحه‌های سوختی برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل شده، یا به خارج از ایران فرستاده خواهد شد و یا اینکه به غنای کمتر از ۳٫۶۷ درصد رقیق خواهد شد.
  • ایران به ساخت و یا عملیاتی کردن تأسیساتی برای تبدیل صفحه‌های سوختی و یا ضایعات به UF6 مبادرت نخواهد ورزید (به مدت ۱۵ سال).

تولید سانتریفیوژ

  • ایران سانتریفیوژهای IR-1 فعال که آسیب دیده و یا شکسته باشد را تنها از ذخایر تحت نظارت ماشین‌های همسان، جایگزین می‌کند و تنها سانتریفیوژهایی که ایران تولید می‌کند برای حفظ ذخیره سانتریفیوژهای IR-1 خواهد بود

پروتکل الحاقی و کد اصلاحی ۳٫۱

  • ایران اجرای موقت پروتکل الحاقی و اجرای کامل کد اصلاحی ۳٫۱ را به آژانس اطلاع داده است.

شفاف‌سازی تولید قطعات سانتریفیوژ

  •  ایران موجودی اولیه تمامی لوله‌های روتور سانتریفیوژ و بیلوز و گزارش‌های بعدی در رابطه با تغییرات انجام شده بر روی این موجود را برای آژانس فراهم نموده و اجازه راستی‌آزمایی در خصوص تغییرات صورت گرفته در این موجودی را می‌دهد
  • ایران تمامی مکان‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ یا بیلوز را اعلام کرده و اجازه نظارت مداوم آژانس را نیز می‌دهد

 

به صورت کاملا همزمان، اتحادیه اروپا نیز مفاد آئین نامه اجرایی شماره  267/2012 شورای اتحادیه اروپایی را، و مفاد تصمیم ۲۰۱۰/۴۱۳/CFSP شورای اتحادیه اروپایی را، به حالت تعلیق در می‌آورد. (کشورهای عضو نیز قوانین داخلی خود را مطابق با این تغییرات، اصلاح می‌کنند.)

لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا عبارت است از:

تدابیر مربوط به امور مالی، بانکداری و بیمه‌ای:

  • نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به یا از ایران
  • تحریم‌های مربوط به:

    • فعالیت‌های بانکی
    • بیمه
    • حمایت مالی برای تجارت با ایران
    • کمک‌های بلاعوض، کمک های مالی و وام‌های ترجیحی
    • اوراق قرضه‌ی تضمین شده توسط دولت ایران
    • خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

  • تحریم‌های مربوط به:

    • واردات نفت و گاز از ایران
    • صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
    • سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
    • خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

بخش‌های حمل‌ونقل، فلزات و نرم‌افزار

  • تحریم‌های مربوط به:

    • کشتیرانی و کشتی‌سازی
    • بخش حمل‌ونقل
    • فلزات
    • نرم‌افزار
    • خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها

  • توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید قابل اعمال نسبت به:

    • موسسات مالی و بانک‌های ایرانی فهرست شده شامل بانک مرکزی ایران
    • اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادهای مرتبط با:

      • بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
      • کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل
      • فعالیت‌های مرتبط حساس اشاعه هسته‌ای، تسلیحاتی و موشک‌های بالستیک
      • دیگر اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادهای غیرمرتبط با فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌ای، تسلیحات و موشک های بالستیک

 

همزمان، آمریکا نیز اعمال تحریم‌های ذیل را متوقف می‌کند:

تدابیر بانکی و مالی

  • تحریم‌های مربوط به:

    • تحریم های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه شماره ۳ این ضمیمه، شامل: بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی فهرست شده در این الحاقیه؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفت کش ایران، و سایر افراد و اشخاص حقوقی که توسط خزانه داری در این الحاقیه به عنوان دولت ایران شناسایی شده اند؛ و برخی افراد و اشخاص حقوقی مندرج در فهرست اتباع تحریم شده یا فهرست افرادی که اموال آنها مشمول توقیف است؛ افراد حقیقی و حقوقی درگیر در فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای و موشک‌های بالستیک؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران؛ خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
    • ریال ایران
    • خرید و فروش اسکناس آمریکا به دولت ایران
    • خرید، پذیره نویسی، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی
    • خدمات پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی
  • محدودیت تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران خارج از این کشور، شامل محدودیت بر نقل و انتقال
  • تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

فعالیت‌های بیمه‌ای

  • تحریم‌های مربوط به خدمات بیمه‌ای

بخش‌های انرژی و پتروشیمی

  • تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت خام ایران، شامل محدودت بر مقادیر فروش نفت خام ایران در آن کشورهایی که هنوز مجوز خرید نفت از ایران را دارند
  • تحریم‌های مربوط به:

    • سرمایه‌گذاری و حمایت از بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
    • خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران
    • صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های پالایش شده نفتی و محصولات پتروشیمی به ایران
    • خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های بالا

بخش‌های کشتیرانی، بنادر، فلزات و خودروسازی

  • تحریم‌های مربوط به:

    • معامله با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر
  • تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها توسط ایران
  • فروش، عرضه و یا نقل و انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران
  • خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

فهرست‌ها و سایر فهرست‌های تحریمی

  • خارج کردن افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه های شماره ۳ و ۴ این ضمیمه از فهرست SDN و لیست افرادی که اموالشان مشمول توقیف بوده است، لیست افراد و نهادهای دور زننده تحریم ها، و/یا لیست غیر SDN مربوط به قانون تحریم های ایران

 

آمریکا همچنین متعهد می‌شود:

  • اجازه فروش هواپیماهای مسافربری و تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق صدور مجوزهای ذیل:

    • صادرات یا نقل و انتقال هواپیماهای مسافربری تجاری به ایران انحصارا با کاربری هوانوردی غیرنظامی
    • صادرات یا نقل و انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هواپیماهای مسافربری تجاری به ایران
    • عرضه خدمات تبعی، شامل ضمانت، نگهداری و خدمات تعمیر و بازبینی‌های مرتبط ایمنی، برای تمامی موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند

 

۵ سال پس از روز پذیرش (اکتبر ۲۰۲۰)

  • تحریم‌های سازمان ملل مرتبط با تسلیحات متعارف لغو می‌شود

    • این امر در صورت حصول «جمع‌بندی مبسوط» برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأیید اینکه «تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد»، ممکن است زودتر محقق شود.

 

روز گذار، ۸ سال پس از روز پذیرش (اکتبر ۲۰۲۳)(Transition Day)

  • تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با موشک‌های بالستیک لغو می‌شود

    • این امر در صورت حصول «جمع‌بندی مبسوط» برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأیید اینکه «تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد»، ممکن است زودتر محقق شود.
  • ایران باید به دنبال تصویب پروتکل الحاقی پادمان‌های هسته‌ای باشد که در سال ۲۰۰۳ آن را امضا کرده اما هیچ گاه رسما به اجماع در این خصوص نرسیده است. (بنا به گفته ایران، مصوبه مجلس در این خصوص نیاز است تا دولت ایران بتواند پروتکل الحاقی را اجرا کند)

 

اتحادیه اروپا باید تحریم‌های ذیل را لغو کند:

  • منع ارائه خدمات پیامرسان مالی، مصادره دارایی‌ها و اموال افراد فهرست شده «درگیر در فعالیت‌های موشکی بالستیک یا هسته‌ای»، و «متعلق، تحت کنترل و یا به نمایندگی از» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

    • (برجام به ماده ۲۰(۱۲) از تصمیم شورای اروپا به شماره ۲۰۱۰/۴۱۳/CFSP اشاره می‌کند. به طرز عجیبی چنین بندی اصلا وجود ندارد؛ شاید این مورد به بند ۲۰(۲-۱) اشاره دارد که از لحاظ محتوا نیز ارتباط مناسبی دارد.)
  • بازرسی از محموله‌هایی که وارد ایران شده و یا از ایران خارج می‌شود؛ منع ارائه خدمات نگهداری برای هواپیماهای باری تا زمانیکه محموله مشکوک مورد بازرسی قرار گرفته و/یا توقیف شود
  • منع فروش و یا نقل و انتقال و یا تأمین بودجه مواد مرتبط هسته‌ای به ایران

    • مواد فهرست شده در «گروه تأمین‌کنندگان هسته‌ای» (یک و دو) و فهرست رژیم کنترل فنی موشکی
    • مواد مشخص شده توسط شورای امنیت، کمیته تحریم‌های ذیربط شورای امنیت، یا مشارکت آژانس در غنی‌سازی هسته‌ای یا توسعه سامانه‌های حمل تسلیحات هسته‌ای
    • فناوری دوکاربرده همانطور که در ضمیمه I در «مقررات اتحادیه اروپا»
  • منع اعطای وام، اعتبار یا معاملات مشترک با افراد حقیقی و حقوقی و یا نهادهای درگیر در تولید مواد فهرست شده در «فهرست مشترک نظامی اتحادیه اروپا» (شامل قوانین مشترک حاکم بر صادرات تجهزات و فناوری‌های نظامی) و یا فناوری‌هایی که می‌تواند در سامانه‌های حمل تسلیحات هسته‌ای و یا غنی‌سازی هسته ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • منع سرمایه‌گذاری در ایران که شامل استخراج اورانیوم، غنی‌سازی اورانیوم، یا تولید مواد فهرست شده در «گروه تأمین‌کنندگان هسته‌ای» (یک و دو) و فهرست‌های «رژیم کنترل فناوری موشکی» می شود.
  • منع خرید و فروش فلزات گرانبها به و از دولت ایران.

    • (بسیاری از این ها به نظر می‌رسد اشتباها شماره گذاری شده باشد: برای مثال، هیچ ماده‌ای به شماره ۴e و یا ۴f در تصمیم ۲۰۱۰/۴۱۳/CFSP وجود ندارد و یا ماده های ۱۵a، ۱۵b و ۱۵c د قانون مقررات شورای اروپا به شماره ۲۶۷/۲۰۱۲ باید اینگونه می‌بود، ۱۵(۱)a, b, c.)
  • منع فروش نرم‌افزار و «خدمات تبعی» به ایران (این موارد نیز اشتباها شماره گذاری شده است)
  • منع فروش یا نقل و انتقال «تسلیحات و مواد مرتبط»، شامل تجهیزات نظامی و شبه نظامی، به ایران، و واردات تسلیحات از ایران
  • منع کمک مالی یا فنی مرتبط با مواد فهرست شده و وام یا ارتباط مالی با هر یک از افراد ایرانی درگیر در تولید چنین کالاهایی
  • توقیف دارایی‌ها و منع صدور روادید برای بانک‌ها، موسسات مالی و افراد حقیقی و حقوقی ایرانی مرتبط با «بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی»، کشتیرانی و حمل و نقل، فعالیت‌های «حساس اشاعه‌ای»، و تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک

آمریکا می‌بایست به دنبال اقدامات قانونی برای اثرگذار بر لغو کامل موارد ذیل باشد:

  • آن دسته از تحریم‌های تعلیق شده از «روز اجرای» برجام، شامل تحریم‌های اعمال شده بر بخش‌های مالی، انرژی، کشتیرانی و خودروسازی و اقدامات پتروشیمی ایران
  • تحریم‌های اعمال شده بر تحصیل کالاها و خدمات مرتبط هسته‌ای برای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای پیش‌بینی شده در برجام (تحت قانون منع اشاعه ایران، کره شمالی و سوریه)
  • تحریم‌های اعمال شده بر مشارکت‌های مربوط به استخراج معدن، تولید یا حمل و نقل اورانیوم
  • تحریم های اعمالی بر منع شهروندان ایرانی از تحصیل در مقاطع عالی در رشته های مرتبط با علوم هسته‌ای، مهندسی هسته ای یا بخش انرژی.
  • حذف افراد حقوقی و حقیقی فهرست شده در الحاقیه‌های شماره ۳ و ۴ از این ضمیمه از فهرست SDN ، لیست افراد و نهادهای دور زننده تحریم ها ،  فهرست قانون تحریم‌های ایران، و نیز فهرست شده در احکام اجرایی ریاست‌جمهوری به شماره‌های E.O. 13382، E.O. 13608، E.O. 13622، و E.O. 13645

 

۸٫۵ سال پس از «روز پذیرش» (مارس ۲۰۲۴)

  • ایران می‌تواند تا ۳۰ ماشین پیشرفته سانتریفیوژ را آزمایش کرده باشد. ایران از ماشین‌های سانتریفیوژی و آبشارهای کوچک آغاز کرده و تا آبشارهای متوسط با ترتیبی منطقی پیش خواهد رفت.
  • ایران می‌تواند تولید سانتریفیوژهای IR-6 و IR-8 بدون روتور را تا سال دهم آغاز کند البته با سرعت تولید تا ۲۰۰ سانتریفیوژ از هر نوع در هر سال

 

روز خاتمه (Termination Day)، ۱۰ سال پس از «روز پذیرش» (اکتبر ۲۰۲۵)

  • قطعنامه شورای امنیت در تأیید برجام خاتمه می‌یابد، همچنانکه تمام بررسی‌های برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل
  • اتحادیه اروپا به تمام تحریم‌های باقیمانده خاتمه می‌دهد
  • تعهدات ایران مبنی بر حفظ ظرفیت غنی‌سازی کمتر از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 پایان می‌یابد
  • ایران همچنین می‌تواند حجم گسترده‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته را آزمایش کرده و تحقیق و توسعه غنی‌سازی را ادامه دهد
  • ایران می‌تواند نصب زیرساخت لازم برای سانتریفیوژهای IR-8 در نطنز و سالن B از FEP را آغاز کند.
  • ایران می‌تواند با حفظ تعداد تا ۲۰۰ عدد در سال سانتریفیوژ کامل تولید کند
  • تعهد ایران در خصوص حفظ تمامی فعالیت‌های تولید و تحقیق و توسعه مرتبط جداسازی ایزوتوپ اورانیوم منحصرا بر اساس فناوری سانتریفیوژ گازی خاتمه می‌یابد

 

۱۵ سال پس از «روز پذیرش» (اکتبر ۲۰۳۰)

  • تعهد ایران به صادرات تمام آب سنگین خود فرای نیازهایش برای رآکتور تحقیقاتی مدرن اراک خاتمه می‌یابد
  • تعهد ایران به حفظ غنی سازی اورانیوم کمتر از ۳٫۶۷ درصد و در حدود ۳۰۰ کیلوگرم خاتمه می‌یابد.
  • تعهد ایران به انجام تمام آزمایشات مربوط به سانتریفیوژها با اورانیوم در کارخانه غنی‌سازی سوخت (نطنز) و انجام تمام تست‌های مکانیکی سانتریفیوژها صرفا در این تأسیسات و مرکز تحقیقاتی تهران پایان می‌پذیرد
  • تعهد ایران به عدم اجرای هرگونه غنی‌سازی اورانیوم و یا تحقیق و توسعه مرتبط در فردو پایان می‌پذیرد
  • تعهد ایران به محدود کردن شمار، مکان و فعالیت سانتریفیوژها در فردو پایان می‌یابد
  • تعهد ایران به عدم مشارکت در بازفرآوری سوخت مصرف شده و فعالیت تحقیق و توسعه مرتبط و نیز عدم تحصیل سلول‌های داغ یا تأسیسات با قابلیت جداسازی پلوتونیوم، اورانیوم یا نپتونیوم از سوخت‌های مصرف شده پایان می‌یابد. ایران «از آن به بعد قصد ندارد» این فعالیت‌ها را نیز آغاز کند.
  • تعهد ایران به عدم دستیابی به فلزات پولوتونیوم یا اورانیوم یا انجام تحقیق و توسعه مرتبط پایان می‌یابد
  • تعهد ایران به عدم عملیاتی ساختن تأسیساتی برای تبدیل صفحات سوختی و یا ضایعات UF6 پایان می‌یابد.
  • تعهد رسمی ایران به صدور مجوز بازرسی های الکترونیک و آنلاین از اقدامات غنی‌سازی برای آژانس، و تسهیل حضور بلندمدت آژانس از طریق فراهم کردن صدور روادید، مکان فعالیت و افزایش شمار بازرسی‌ها خاتمه خواهد یافت.
  • تعهد ایران به صدور مجوز برای نظارت مداوم آژانس بر زیرساخت و سانتریفیوژهای ذخیره شده ایران خاتمه می‌یابد.
  • تعهد ایران به صدور مجوز برای دسترسی معمول آژانس به نطنز پایان می‌یابد.
  • تعهد ایران به کسب مجوز از کمیسیون مشترک پیش از انجام غنی‌سازی و یا فعالیت‌های مرتبط غنی‌سازی با دیگر کشورها خاتمه می‌یابد.

 

۲۰ سال پس از «روز پذیرش» (اکتبر ۲۰۳۵)

  • تعهد ایران به محدود کردن لوله‌های روتور و بیلوز و اجازه نظارت و بازرسی آژانس پایان می‌یابد.

 

۲۵ سال پس از «روز پذیرش» (اکتبر ۲۰۴۰)

  • تعهد ایران برای صدور مجوز راستی‌آزمایی آژانس در خصوص اینکه تمام اورانیوم به تأسیسات تبدیل اورانیوم در اصفهان منتقل می‌شود ( یا به تأسیسات تبدیل اورانیوم آینده که ایران می‌تواند در نهایت بسازد) خاتمه می‌پذیرد.
  •  

انتهای پیام/ط

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *