تشنگی بخش کاغذکنان شهرستان میانه را در یابید/اجرای پایاب سد شهریار تا کی؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در طی سالیان گذشته همواره دولتمردان با مشکل کمبود آب شرب و خشکسالی در نقاط مختلف کشور رو بهرو و بنا بر سیاست های کلی در صدد کاهش تبعات آن بوده اند.

در این میان شهرستان‌ میانه یکی از قطب‌ های صنعت و کشاورزی در استان آذربایجان شرقی بشمار می رود  که در سال‌های اخیر عوارض جدی تداوم روند خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آب را تجربه می‌کند.

بخش کاغذکنان  با ۷ هزار سال قدمت و تمدن بشری از مهم‌ ترین بخش‌ های تاریخی این شهرستان محسوب می ‌شود، که متاسفانه  دولتمردان تا کنون به تعهدات خود در قبال تامین آب کشاورزی ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد شهریار این منطقه که می توانست تأثیر زیادی در رونق کشاورزی  منطقه داشته باشد، عمل نکرده اند.

ساکنین بخش کاغذکنان شهرستان میانه سالهای طولانی از نظر تأمین آب مورد نیاز خود دچار مشکلات عدیده ای هستند، به طوری که برای مصرف آب روزانه جهت امور شخصی وغیره در مضیقه و تگنا می باشند.این موضوع در حالی ادامه می یابد که بارها اهالی این روستاها صدای خودرا به مسئولین رسانده اند ولی متأسفانه آبرسانی بصورت عادلانه انجام نگرفته است.

تشنگی کاعذکنان

علی رغم این موضوعات کاهش سطح آب های زیر زمینی و همچنین کاهش نزولات جوی در طی این سال ها در این منطقه نمود بیشتری پیدا کرده است و در مقابل دولت به هیچ کدام از اهداف که از قبل مطرح گشته جامه عمل نپوشانده و راکد باقی ماند.

در دولت تدبیر و امید و مصادف با سفر رئیس جمهور  کشور جناب دکتر روحانی به استان آذربایجان شرقی مردم و مسئولین بار دیگر بر خواسته همگانی مردم در مورد اجرای پایاب سد شهریار و  ادامه این طرح تاکید کردند.

اما بازهم با قرار گرفتن در فصل گرما و فصل کاشت و برداشت محصولات کشاورزی مشاهده می شود که عملا اقدام موثری در جهت حل این مشکل برداشته نشده است و در برخی از روستاها این بخش مردم علاوه بر کمبود آب کشاورزی با مشکل نبود آب شرب نیز مواجه هستند.

مردم بخش کاغذکنان سالها پیش با امضای طوماری و ارسال آن به رئیس جمهور وقت خواستار پمپاژ آب از سد شهریار میانه شدند. این طومار که به امضای اهالی کاغذکنان و مهر شوراهای بیش از ۵۰ روستا رسیده بود، تحویل دفتر رئیس جمهوری شد.

رونوشت این طومار نیز جهت پیگیری به بخشداری کاغذکنان، فرمانداری شهرستان میانه،استانداری آذربایجان شرقی، وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی و نمایندگان شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

تشنگی کاعذکنان

احیای ۱۲ هزار پایاب این سد نیز اشاره کرد که باید ۷ هزار هکتار بخش مربوط به کاغذکنان و ۵ هزار هکتار مربوط به کندوان و بخش مرکزی مورد بی مهری قرار گرفته که این مسائل از نامه آقای نامجو در شهریور ماه سال ۹۰ که ارتفاع پمپاژ آب در این مناطق را زیاد دانسته بود و مسئله توجیه اقتصادی را به میان آورد . این در حالی است که در تعهدات دولت بحث توجیه اقتصادی در میان نبوده است.

احیای بخش کاغذکنان میانه که جمعیت آن در اواسط انقلاب به ۳۲ هزار نفر میرسده که هم اکنون ۶ هزار نفر ساکن این منطقه است یکی دیگر از برنامه های این هئیت بود . از نظرات کارشنان ارتفاع پمپ پاژ در این منطقه تا ارتفاع ۲۰۰ متر بر عهده دولت و در مرحله بعدی با مشارکت روستاها انجام میپذیرد که این کار باعث مهاجرت معکوس به این منطقه شده و کسب و کار و اشتغال جوانان در بخش کشاورزی را رونق می بخشد .

تشنگی کاعذکنان

اکنون ۱۰۰۰۰ نفر در ۷۸ روستای بخش کاغذکنان میانه ساکن هستند که از این تعداد ۴۸ روستا بالای ۲۰ خانوار و تعداد ۳۰ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

لازم به ذکر است زمانی که طرح ساخت سد شهریار میانه به تصویب رسیده بود قرار  بوده که به ۲۰ هزار هکتار از زمینهای کاغذکنان آب پمپاژ شود ولی با پیگیری نکردن مسئولین و مردم منطقه این طرح منتفی شده است

 امید است مسئولین و دولتمردان تدبیر و امید در جهت احقاق حق مردم بخش کاغذکنان که سالها هست با مشکل خشکسالی دست به گریبان هستند، گامی مثبت و عملی برداشته و مشکلات بوجود آمده را مرتفع نمایند.

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

۲ نظر

  1. سلام  بر سایت وزین دانا//    اگر صلاح بدانید این خبر در سایت وزینتان کار شود

    به زودی نام مدیرکل متخلف دولتی اعلام خواهد شد / فشارهای سیاسی تاثیری در روند رسیدگی به این تخلف مالی گسترده نخواهد داشت

    http://elpress.ir/news/29321

  2. متاسفانه آثارتاریخی ومناطق گردشگری وتفریحی شهرستان میانه متولی نداردآیاپل تاریخی راه آهن وکاروانسرای جمال آباد ودههاآثارتاریخی وتفریحی اگردرشهرهایی مثل اصفهان یاکاشان بودند این وضعیت اسفناک راداشتند تاکی باید همه بودجه وامکانات گردشگری  فقط صرف تبریزشودلطفا مسئولین کاری انجام دهند

    شهرونددردمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *