نهضت نامه‌نگاری به سبک آقای خاص/آیا زیباکلام با اداره پست قرارداد بسته؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از دانا، صادق زیباکلام یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران است که در سال های گذشته به شکل چشمگیری وارد عرصه سیاسی شده و در موضوعات مختلف اظهار نظرهای مختلفی دارد.

هرچند اظهار نظرهای مختلف در عرصه های مختلف خارجی و داخلی تا حد زیادی باعث شده است که اظهارات وی بیشتر از داشتن بعد جئی به طنزی برای رسانه‌ها تبدیل شوند؛ اما این اظهارات حاشیه‌های زیادی را برای صادق زیباکلام به وجود آورده است.

اولین اظهارات شاذ زیباکلام از سال ۸۸ آغاز شد که در همان دوران زیباکلام، در یک برنامه تلویزیونی محمد مصدق را شریف‌ترین، ملی‌ترین و متدین‌ترین رجال سیاسی ۲۰۰ سال اخیر ایران برشمرد که این صحبت با واکنش مجری همراه شد که خطاب به وی اعلام کرد «شما در حالی از مصدق چنین تعریفی می‌کنید که قبلاً وی را به تعلل و کوتاهی و در شکست نهضت ملی نفت متهم کرده بودید» که زیباکلام با رد این موضوع گفت؛ «مصدق مرد خاص در تاریخ سیاسی ایران است»

وی در پاسخ، با متهم‌کردن دیگر رقبای سیاسی خود به نگاه دائی‌جان ناپلئونی به مسائل تاریخی بیان داشت: «شما زمین و زمان را به هم می‌دوزید که رضاخان را خائن معرفی کنید؛ وقتی جنازه رضاخان را به ایران آوردند، هزاران نفر از جنازه وی استقبال کردند. فدائیان اسلام که می‌خواستند مراسم را به هم بزنند از مردم کتک خوردند چرا که مردم پی برده بودند که رضاخان خیلی هم آدم بدی نبود».

 

زیباکلام در مناظره‌ای با رهدار در دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی ریشه‌های ضدیت با آمریکا و آمریکا ستیزی در ایران پرداخت و از رضاشته دفاع کرده و گفت: «مدیون چکمه‌های رضا شاهیم. من معتقدم تاریخ بهترین تعیین کننده است به شرطی که تحریف نشود؛ به نظر من رضا شاه خدمات زیادی را به ایران کرد. من معتقدم که ایران مدیون دو نفر است؛ یکی شمشیر آقا محمد خان و دیگری چکمه رضا خان؛ هر چند در دوران رضا شاه فضای بسته و دیکتاتوری حاکم بود ولی همین رضا خان توانست یکپارچگی را در ایران حفظ کند و تمامیت ارضی را حفظ کند و خدمات عمرانی زیادی را برای ما به ارمغان بیاورد»

زیباکلام در دیگر مناظره خود در شبکه چهار سیما از رضا شاه دفاع کرد و گفت: «در دوران دولت رضا خان، صنعت ایران با رشد بسیاری مواجه شد و صنایع راه آهن، نساجی و… از موفقیت‌های آن دوره است».

 

زیباکلام در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به اعتقاد بسیاری از رسانه ها یکی از حامیان هاشمی رفسنجانی بود که تاکید داشت اصلاح‌طلبان می‌بایست پشت سر هاشمی قرار گیرند و نه کواکبیان و روحانی؛ زیرا این افراد نمی‌توانند بیش از یک یا دو میلیون رای را به خود اختصاص دهند.

هرچند بعد از حذف هاشمی از انتخابات توسط شورای نگهبان و عدم حضور محمد خاتمی و در نهایت کناره‌گیری عارف به نفع روحانی، زیباکلام به این نتیجه رسید که در انتخابات از حسن روحانی می‌توان حمایت کرد. وی در مصاحبه‌ای که بعد از انتخابات انجام داد، روحانی را نه یک اصلاح‌طلب همچون خاتمی دانست و نه وی را یک اصولگرای سنتی می‌داند.

 

به رسمیت شناختن اسرائیل

در ادامه این کشاکش های سیاسی صادق زیباکلام و عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در مناظره‌ای با موضوع «تعامل انقلاب اسلامی با غرب» در دانشگاه امام صادق به مناظره پرداختند که زیباکلام ضمن بیان اینکه علت دشمنی رژیم صهیونیستی با ایران بدین خاطر است که ما می‌خواهیم آنان را محو کنیم، گفت: من کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناسم چرا که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.

 

حمایت از شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران

در تکمیل پازل اظهارات شاذ صادق زیبا کلام، وی در راهپیمایی روز قدس سال ۹۳ درباره شعار نه غزه و نه لبنان در گفتگو با افکار نیوز گفت: بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان نمی‌دانم که چرا باید از شعار نه غزه و نه لبنان اعلام برائت کنم؟ من فکر می‌کنم هنوز هم اول برای من اول ایران می‌آید، دوم ایران می‌آید و مهم است وسوم هم ایران می‌آید و آخر هم ایران می‌آید.

 

ایران در جام جهانی فوتبال

زیباکلام در آستانه مسابقات تیم ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل در ماهنامه «دنیای فوتبال» نوشت: برای بسیاری از کشورها، پیروزی در جام جهانی، صرفاً پیروزی در جام جهانی و در زمین فوتبال است. اگر پیروز شوند، اما در ایران آن پیروزی بیش از آنکه پیروزی در فوتبال باشد، پیروزی سیاسی و ایدئولوژیک ایران محسوب خواهد شد؛ و بلافاصله خیلی از مسئولان ما و ارگان‌های دولتی از آن بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی می‌کنند. پیروزی در زمین فوتبال را مسئولان ما تبدیل به پیروزی سیاسی و ایدئولوژیک خواهند نمود. به زعم آنها، آن پیروزی مبین درستی رویکرد و مواضع سیاسی و بین‌المللی ایران خواهد بود. تفاوت دیگر رویکرد نژادپرستانه و شوونیزم ما ایرانیان است. در جوامع دیگر، پیروزی در فوتبال، پیروزی در فوتبال است و به معنای برتری نژادشان، قومشان، ملیتشان، فرهنگ و تمدنشان، پرچمشان و مردمشان بر دیگران نیست؛ اما در ایران این‌گونه نیست.

 

صادق زیباکلام با شروع مذاکرات هسته‌ای بارها از این مذاکرات حمایت کرد تا جایی که یکی از اصلی ترین حامیان آن شناخته شد و در جایی اظهار کرد که «نسبت به کلیت آن مثل سنگ می‌ایستم و از توافق ژنو دفاع می‌کنم».

وی در ادامه تأکید کرد که فکر هسته‌ای از ابتدا غلط بوده همچنان که فکر تولید گندم هم در ایران از ابتدا غلط بوده است، چون تولید گندم نیازمند آب است.

زیباکلام در نهایت توصیه می کند که بیایید از هسته‌ای درس بگیریم و از کسانی که در ده سال گذشته از هسته‌ای دفاع کرده‌اند جواب بخواهیم! هر کس که غنی‌سازی را متوقف کند دو رکعت نماز شکر می‌خوانم و دست و پای او را می‌بوسم.

 

اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای

صادق زیباکلام، در یک سخنرانی در دانشگاه سمنان، در ارتباط با حادثه اسیدپاشی در اصفهان بدون داشتن سند یا دلیلی این اتفاقات را به آمران به معروف و برخی از مذهبی ها نسبت داده و آن را با حادثه قتل های زنجیره‌ای یکی دانسته است.

 

برنامه اتمی ایران

وی در ۲۶ آذر ۱۳۹۳ در یک کنفرانس در دانشگاه تهران درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوه هسته ای بیشتر از جنگ هشت ساله ایران و عراق به کشور ضربه زده است؛ این در حالی است که مردم و مسئولین کشور بارها بر روی هسته‌ای ماندن تأکید کرده و آن را حق مسلم کشور می‌دانند.

وی همچنین مدعی شده است که فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال ۸۲ به این سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است.

 

حصر موسوی و کروبی

وی در ۲۳ آذر ۱۳۹۳ در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرده بود که در موضوع حصر با مطهری موافقم؛ پیش از این اظهار نظرها مطهری در صحن علنی مجلس اعلام کرده بود که اینجانب حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضایی هم چنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی می‌دانم.

 

اظهارات شاذ زیباکلام به این موارد ختم نشده و وی نامه ها ی متعددی هم به اشخاص مختلف نوشته است که حتی در یکی از موارد، یک گاف بین المللی هم در کارنامه زیباکلام رقم خورد.

در کنار نامه های مختلف، زیباکلام در روزنامه آرمان و شرق هم که وابستگی و خطوط آنها مشخص است، بارها یادداشت هایی از خود را به چاپ رسانده است؛ این روزها عمده یادداشت‌های وی در دو روزنامه آرمان (تریبون اختصاصی خاندان هاشمی) و شرق چاپ شده است.

در این میان اظهارات زیباکلام در حمایت از خانواده هاشمی نیز وی را به تحلیلگر اختصاصی این خانواده تبدیل کرده است که وامداری وی را روز به روز نسبت به این خاندان بیشتر می‌کند.

نامه‌های زیباکلام در چند ماه گذشته به ویژه برخی از اشتباهات فاحش وی مانند نامه اشتباه وی به سفیر سوئد به جای نامه به سفیر نروژ باعث شد تا سفیر سوئد این موضوع را یک شوخی از سوی صادق زیباکلام بپندارد.

کثرت نامه های زیباکلام و ورود وی به هر مقوله ای باعث شده است تا این نامه ها نه تنها اثری نداشته باشد بلکه موجب به حاشیه رفتن موضوع اصلی نامه نیز بشود.

این سوال برای دنبال کنندگان نامه‌های سریالی صادق زیباکلام به وجود می‌آید که چرا با توجه به اینکه زیباکلام در عرصه های مختلف احساس دغدغه کرده و ورود داشته است؛ تا کنون در خصوص مواضع تیم هسته ای و عقب نشینی های این تیم، نامه ای ننوشته است.

البته شاید هم دلیل نامه نگاری های پی درپی این استاد دانشگاه مسائل دیگری باشد که ما از آن بی خبریم؛ مثلا شاید زیباکلام قرار دادی را با اداره پست منعقد کرده و بر اساس آن خود را ملزم می داند که هر از چند گاهی نامه‌ای را آماده کند تا این اداره نامه را به مخاطب مورد نظر برساند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *