افزایش مزاحمت در مقابل مدارس دخترانه شهر میانه، مقصر کیست!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، امنیت یکی از شاخص های اصلی هر جامعه است که اگر خدای ناکرده اگر به مخاطره بیفتد فضای جامعه دگرگون خواهد شد و هرگونه ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم برابر قوانین و مقرارات جرم محسوب می شود. 

امروز عدم آگاهی سیاسی و فرهنگی به علاوه صدها معضل دیگر از جمله بیکاری دست بدست هم گذاشته و جامعه ای ما را دچار مشکلات عدیده نموده است. بخاطر همین مسایل است که مردم آزاری و مزاحمت های خیابانی در میان قشر جوان جامعه ما به حیث یک سرگرمی در آمده است و چه بسا در مواردی جوانان بخاطر تفریح و گذراندن وقت دست به چنین حرکت غیر اصولی می زنند.

یکی از نگرانی هایی که والدین بعضا با آن رو به رو می شوند مزاحمت در برابر مدارس دخترانه است که متاسفانه  مزاحمت خیابانی به دختران و دانش آموزان و در مقابل مدارس دبیرستان شهر میانه شیوع بیشتری یافته است. برخی افراد غالبا در اطراف مدارس دخترانه در هنگام بازگشایی یا تعطیلی مدارس تجمع می کنند و برای دانش آموزان مزاحمت ایجاد می کنند.

از هنگام گشوده درب مدارس دخترانه حرکات نمایشی موتورسواران یا پسران جوانی در میان این دختران به قصد ایجاد مزاحمت حضور یافتند نیز شروع می شود و ناظران جز اظهار تاسف چیز دیگری را برای این قبیل افراد باقی نمی گذارد! البته در این میان نباید از نقش و اهمیت ظاهر و برخورد دختران هم چشم پوشی کرد.

هر چه دانش آموزان دختر تعدادشان کمتر باشد یا به خیابان های خلوت وارد شوند مزاحمت پسران جوان به ویژه موتورسواران و حتی خودروسواران جوان برای آن ها بیشتر می شود به طوری که گاهی با موتور در کنار آن ها مسافتی را می پیمایند.در این میان رفتار تعداد اندکی از دختران نیز قابل تامل است چون متاسفانه برخی از این دختران نوجوان و خام از سر نادانی با لبخندی عامل ایجاد مزاحمت بیشتر می شوند یا اقدام به گرفتن کاغذ نوشته هایی از آن ها می کنند.

مزاحمت به دختران

این مسئله وقتی تشدید می شود که زمان تعطیلی مدرسه راهنمایی پسرانه در خیابان مقابل همین مدرسه دقیقاً همزمان با مدرسه دخترانه است و زمینه مواجهه این نوجوانان خام و ناپخته را در خطرناک ترین برهه زندگی شان یعنی نوجوانی فراهم می کند.

واقعیت این است که گرایش به جنس مخالف یک ویژگی طبیعی در افراد به خصوص در سن نوجوانی و جوانی است، اما همین ویژگی طبیعی اگر با احساس صرف و بدون عقلانیت همراه باشد، اون وقت می تواند آسیب های جدی فراوانی رو متوجه یک نوجوان کند. اتفاقات ناخوشایندی که تبدیل به خبر حوادث روزنامه ها می شود، واقعیت تلخی به نام «اغفال دختران» رو بیان می کند. واقعیتی که جدی نگرفتن آن برای هر دختری دردسرساز است. مطمئن باشید که هیچ عامل بازدارنده ای نمی تواند به اندازه آگاهی و هوشیاری دختران، از بروز جرایم و آسیب ها در جامعه پیشگیری کند.

هر ساله با بازگشایی مدارس و همچنین ماه های آخر سال تحصیلی که با روزهای خوش آب و هوای بهاری همراه است، شاهد ایجاد مزاحمت توسط جوانان و نوجوان که اکثراً سوار بر موتور سیکلت و یا خودروهای اسپرت در مقابل مدارس دخترانه ویراژ می دهند، هستیم.

مزاحمت به دختران

با توجه به ارزش‌های اخلاقی و مذهبی جامعه ما، رعایت عفت و شأن بانوان جایگاه و اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل قانونگذار مزاحمت برای بانوان و نوامیس مردم را یک جرم قابل مجازات دانسته است.

متلک پرانی، ولگردی، تنه زنی و اعمال غیراخلاقی در مجامع عمومی و نظایر آن به طور لفظی و غیرلفظی از مظاهر مزاحمت های خیابانی است و این قبیل ناهنجاری اجتماعی  در طی سال های اخیر در سطح شهر گسترش یافته است و علناً می توان آثار و نتایج برخی سهل انگاری های خانواده در تربیت وکنترل فرزندان را در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.

با دقت به آموزه های قرآنی می فهمیم که حتی اگر زن یا دختری هم خودش را عرضه کرد، تقوای مرد باید مانع او شود. در واقع اگر مردان جامعه تقوا و خویشتن داری را در خود تقویت کنند و زنان عفت را در خود پرورش دهند و ظاهر، پوشش و حتی رفتار خود را در خیابان از راه رفتن و شیوه برخورد تا صحبت کردن را از عرف جامعه دور نکنند و برمبنای عفت و اخلاق عمل کنند مزاحمت های خیابانی به حداقل می رسد.

 امیدواریم مسئولین شهر فکری بخاطر حل این معضل و مشکل اجتماعی کرده و متولیان فرهنگی در فرهنگ سازی و تقویت باورهای دینی جوانان، گام های عملی و جدی بردارند.  از طرفی نهادهای آموزشی مثل رسانه ها هم باید آموزش های لازم را به مخاطبان خود که هر کدام در جایگاهی با این موضوع در ارتباط هستند بدهند و از آن طرف قانون گذار هم باید با در نظر گرفتن یکسری محرومیت های اجتماعی و …. زمینه ارتکاب مجدد چنین رفتارهای ناهنجار را از بین ببرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

یک نظر

  1. باسلام خواستم فقط بگویم ایام دهه محرم فقط خاطرات قطعی برق میدان و کوچه های حاج تقی به یادگارماند که به کررات هرروز ادامه داشت حتی شب شام غریبان و این مسائلی مثل دزدی و مزاحمت در کوچه ها را درپی داشت پس چه کسی جوابگوی برق میانه هست؟ چه کسی مسئول است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *