موج بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در شهرستان میانه/ از کارخانه تولید مدرک تا آموزش صندلی های خالی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  افزایش آمار بیکاری در هر منطقه می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات و معضلات اجتماعی و پایین آمدن روحیه امید به زندگانی در میان اقشار مختلف جامعه شود. این موهم در شهرستان میانه به عنوان وسیع‌ترین شهرستان در استان آذربایجان شرقی و به لحاظ پراکندگی بخش‌ها و روستاهای تابعه، می‌تواند عاملی نگران کننده در مسیر توسعه و آبادانی  این منطقه بشمار آید.

متاسفانه جذب بی حساب و کتاب دانشجو توسط دانشگاه های کشور و به تبع آن در شهرستان میانه معضلی جدی در اشتغال جوانان  در بازار کار و کاهش انگیزه در افراد سنین پایین را فراهم ساخته است . متاسفانه در کنار این موضوع برخی مسئولین بیشتر از آن که به فکر بازار کار و ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در سطح جامعه باشند، از اخذ مجوز برای دایر کردن تعدادی دیگر از رشته های مختلف دانشگاهی با افتخار یاد می کنند.

علی رغم اینکه هر ساله به تعداد رشته های واحد های دانشگاهی شهرستان میانه افزوده می شود، دانشگاه ها نیز با بی‌ توجهی به نیازهای بازار کار و در مقابل هجوم جوانان برای ورود بی‌ هدف به دانشگاه‌  و شفاف نبودن خواسته‌ های واقعی صاحبان صنعت و فعالین عرصه اقتصادی و همچنین مراکز و سازمان های دولتی بر انبوه مشکلات این حوزه می افزایند.

درحالی که شهرستان میانه با نرخ بیکاری۱۳٫۴۴ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در استان آذربایجان شرقی شامل می شود، ۷۰ درصد کارگاه های تولیدی و صنعتی آن نیز با مشکل رکود در تولید مواجه هستند.

موج بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در شهرستان میانه

این در حالی است که بسیاری از زمین‌های خریداری شده شهرک‌های صنعتی میانه در طی سالیان دور به چند دست فروخته شده است، که صرفاً در ابتدا به نیّت استفاده از تسهیلات بانکی مورد بهره برداری قرار گرفته است. واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارند و بر روی  بسیاری از آنان ها نظارت و بررسی دقیقی از جمله بر میزان تولید  و خروجی این واحدهای صنعتی و همین طور وضعیت قرارداد های کارگران و مشکلات پیش روی کارفرمایان انجام نپذیرفته است.

بی شک با وضعیت موجود،  توسعه مکان‌های صنعتی و اقتصادی امکان پذیر نبوده و در گذر زمان شاهد کاهش ظرفیت  تولید و رکود در حوزه کسب و کار شهرستان میانه خواهیم بود، که در سایه آن بسیاری ازقشر کارگری  جامعه متضرر خواهند شد.

وضعیت نا به سامان واحدهای تولیدی و کارخانجات صنعتی شهرستان میانه نه تنها باعث افزایش مهاجرت نیروهای متخصص و کاری به مراکز استان و سایر شهرهای کشور شده است، بلکه با ۴۰ هزار و ۴۴ نفر در سال ۱۳۸۸ عنوان مهاجر فرست ترین شهرستان در استان آذربایجان شرقی را نصیب خود کرده است.

کارخانه تولید مدرک بیکاران شهرستان میانه

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

همچنین به تازگی آماری نگران کننده از سوی مقامات دولت تدبیر و امید درباره بحران بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و انباشت بیش از حد جستجوی کار در این بخش اعلام شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید ۴۳ درصد کل متقاضیان بازار کار را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و این گروه مشتری پر و پا قرص جستجوی شغل در کشور محسوب می شوند.

در حال حاضر ۸۵۰۰ نفر از جمعیت کل شهرستان میانه  بیکار هستند که به گفته مسئولین ۴۵ درصد این بیکاران، در سایه عملکرد جزیره ای دانشگاه ها و تب مدرک گرایی در بین جوانان،  فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهند.

در حالی که مسئولین و کارشناسان  امر اشتغال و صنعت  در شهرستان میانه بر این موضوع اذعان دارند که در حوزه تعاونی‌های صنعتی پیشرفت چندانی نداشته‌ایم، نبود برنامه ای مدون برای  ایجاد فرهنگ کارآفرینی و حفظ اشتغال موجود در واحدهای تولیدی، به‌منظور چراغ راه قرار دادن در مسیر آینده اقتصادی شهرستان از جمله مواردی است که در میان مشکلات فراوان، کم اهمیت و به فراموشی سپرده شده و چرخش چرخ اقتصادی و تولید شهرستان را کند ساخته است.

بی شک  در شرایط کنونی فراهم آوردن امکانات و نیازهای اولیه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و تشکیل تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک زود بازده و تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی و ارائه طرح‌های پیشنهادی و بسته‌های حمایتی سرمایه گذاری، می‌تواند راهکاری مؤثر در رفع این معضلات اقتصادی و اجتماعی پیش روی شهرستان میانه بشمار آید.

آنچه که در گذشته در بین کارجویان شکل گرفته بود و آن هم طی تحصیلات دانشگاهی برای ورود بهتر به بازار کار و جستجوی شغلی بهتر؛ امروز برعکس شده و با پذیرش دانشجو در بیش از ۱۱۴ رشته دانشگاهی بدون آزمون در برخی دانشگاه های فعال در سطح شهرستان میانه باعث افزایش مشکلات بسیاری برای جوانان بومی منطقه در ورود به بازار کار شده است.

 

موج بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در شهرستان میانه

طبق اظهارات مقامات دولتی، در شرایط نابسامان فعلی بازار کار افراد فاقد مدارک دانشگاهی و نیروی کار ساده، به مراتب شرایط آسانتر و بهتری برای ورود به بازار کار را در اختیار دارند و از آنسو کار جویان فارغ التحصیل دانشگاهی با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

البته طی سالهای گذشته صندلی‌ های خالی دانشگاه ‌ها افزایش یافته است و تعداد دانشجوها کمتر از ظرفیت دانشگاه ‌ها ست که این خود به خود سبب می‌شود ظرفیت اشتغال در بخش آموزش که در مقاطع زمانی مختلف با جذب بی رویه نیرو مواجه بوده هم تحت تاثیر قرار بگیرد؛ یعنی با کم شدن تعداد دانشجوها افرادی هم که در این بخش مشغول به کار بوده‌اند کم‌کم به لیست بیکاران اضافه می‌شوند.

بدون شک فعالیت کارخانه های تولید مدرک در شهرستان میانه  تا آنجا پیش رفته که خروجی آنها از بسیاری از واحد های تولیدی پیشی گرفته است.

 اساسا دانشگاه ها می گویند وظیفه ای در پایش نیازهای بازار کار ندارند و وظیفه آنها تنها پرداختن به امور تحصیل دانشجویان است.

ابلاغ سیاست کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری مبین ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کار آفرینی و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص و ارتقاء فرهنگ تولید است. مهارت آموزی یکی از نیازهای اصلی و اساسی توسعه جامعه است. مهارت‌محوری باید به‌عنوان یک راهبرد مد نظر قرار گیرد و به تمامی شئون زندگی اجتماعی تسری یابد.

امید است جامعه ایران بتواند با اتخاذ یک سیاست و خط مشی منسجم در حوزه آموزش عالی از یک سو و با سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه، مدرک گرایی کاذب را در جامعه تعدیل کند. این امر زمانی میسر خواهد شد که برنامه ریزان و دست اندرکاران ملاک های کیفی را جایگزین معیارهای کمی کنونی کنند و پیوندی بین آموزش و مهارت مورد نیاز برقرار سازند. عالی و نظام آموزش و پرورش نیز با شناخت بازار کار عمل کنند.

  

گزارش از : امید کوهی

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *