نبود رقابت و قیمت غیر واقعی ثمره بازار انحصاری خودروسازان در داخل کشور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، محمدعلی مددی نماینده شهرستان میانه در مصاحبه با رادیو اقتصاد تاکید کرد: در این شورا کارشناسی از دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا هم حضور دارند و علاوه بر مهندسی مالی و ارزیابی هزینه تمام شده درصد سود تولید کنندگان را در سطح منطقی در نظر می گیریم تا در حق مصرف کنندگان در کنار تولیدکنندگان ، اجحافی صورت نگیرد .

وی افزود : بررسی های ما نشان می دهد که قیمت خودرو دنا حداکثر باید ۴۲ میلیون تومان باشد و بالاتر از ان غیر منطقی است در حالی که برخی ها می خواستند تا ۵۰ میلیون تومان هم برسد.

محمدعلی مددی گفت : شورای رقابت یک نهاد حاکمیتی است و هرگز وارد تعیین قیمت نمی شود بلکه با همکاری کارشناسان و تولیدکنندگان هر حوزه کالایی که شرایط انحصاری دارد تلاش می کنیم فرمول مشخصی برای تعیین قیمت بر اساس همه متغیرهای اقتصادی در نظر بگیریم و قیمت ها در این چارچوب تعیین و عرضه شود .

وی تصریح کرد : هرگز به دنبال این نیستیم که قیمت ها را به طور غیرمنطقی کاهش دهیم بلکه شرایط انحصاری ایجاب می کند که اجازه ندهیم افزایش قیمت ها غیرواقعی باشد.

مددی در پاسخ به انتقادی که برخی ها به فعالیت شورای رقابت دارند و می گویند باید بازار تعیین کننده قیمت باشد ، گفت : این اظهارات در بازارهای رقابتی صادق است که عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در شرایط تعادل قرار دارند وتولیدکنندگان نمی توانند قیمت های بالاتری را تعیین کنند برای اینکه بازار را از دست می دهند اما وقتی کالایی در شرایط انحصاری تولید و عرضه می شود و برای نمونه بخش عظیمی از بازار خودروی کشور در اختیار دو شرکت بزرگ قرار دارد 

، شرایط رقابتی وجود نخواهد داشت و قیمت ها نیز واقعی نخواهد بود برای اینکه مدیریت عرضه در اختیار عرضه کنندگان محدودی است و به راحتی می توانند قیمت ها را خارج از اصول علم اقتصاد و مهندسی مالی و مدیریت هزینه ، تغییر دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد : شورای رقابت تلاش می کند ضمن حمایت از بخش تولید قیمت ها را نیز متناسب با هزینه تمام شده و قیمت نهایی و سود منطقی در فرمول تعیین قیمت در نظر بگیرد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *