درآمد مشاغل حاشیه ای نمایشگاه کتاب چقدر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از خبرآنلاین، رخدادهای فرهنگی و هنری در همه جای دنیا حواشی و دنباله های اقتصادی نیز دارند؛ تقریبا هیچ اتفاق و مراسم بزرگ را نمی توان در حوزه فرهنگ و هنر سراغ گرفت که تبادلات اقتصادی یکی از بازیگران اصلی آن نباشد. از حراج های شناخته شده آثار هنری گرفته تا مراسم رونمایی از فیلم ها، مجسمه ها، نقاشی ها و حتی کتاب ها. در همه این گونه رخدادها حتما ردپایی واضح از اقتصاد و تلاش عده ای برای کسب درآمد از حواشی اتفاق اصلی به چشم می خورد.

در کشور ما نیز کم و بیش شاهد همین رویه هستیم؛ یکی از پررنگ ترین این موارد برگزاری سالانه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. 

نمایشگاه بیست و هشتم کتاب در فضایی حدود ۱۳۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۲۴۰۰ ناشر داخلی در حال برگزاری است. امسال در این نمایشگاه از حدود ۳ هزار ناشر از ۲۸ کشور دیگر دنیا نیز شرکت کرده اند. همین هم افزایی فرهنگی باعث شده است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رکورد پرمخاطب ترین نمایشگاه کتاب دنیا را به خود اختصاص دهد.

حضور پرتعداد مشاغل و صنوف مختلف در محوطه بیرونی و در حاشیه سالن های اصلی نمایگاه کتاب، مسئله ای است که تقریبا به یک قاعده تبدیل شده است و هر سال نیز پررنگ تر می شود.

اگرچه حضور غرفه های فروش غذا به سمبلی برای کسب درآمد از حاشیه نمایشگاه تبدیل شده است، اما گشت و گذاری کوتاه در نمایشگاه کتال امسال نشان می دهد که در نمایشگاه بیست و هشتم با تنوع عجیب و غریب تری از صنوف فعال در حاشیه نمایشگاه مواجه هستیم.

فست فودها؛ پای ثابت همه نمایشگاه ها

فروشندگان ساندویچ های سرد و گرم که این روزها خود را «فست فود فروش» می نامند از قدیمی ترین حاشیه نشینان نمایشگاه کتاب هستند. از آن زمان که فلافل و سیب زمینی سرخ کرده بازار گرمی داشت تا امسال که نمایشگاه جولانگاه برندهای معروف ساندویچ های گرم و سرد است. امسال بالغ بر ۲۰ غرفه از حدود ۱۵۰ غرفه محوطه نمایشگاه کتاب در اختیار این صنف قرار داشت. به این تعداد اگر فروشندگان آب معدنی، بستنی و فالوده، آبمیوه، پاپ کورن و…. را هم اضافه کنیم می توان گفت بیش از نیمی از غرفه های محوطه را اغذیه فروش ها در اختیار داشتند.

اپراتورهای تلفن همراه به دنبال مشتری

در سال های اخیر اپراتورهای تلفن همراه هم به یکی از پاهای ثابت تمام نمایشگاه ها تبدیل شده اند. فروش شارژ برای خطوط اعتباری، ثبت نام با تخفیف برای خطوط، ثبت نام در طرح های مکالمه های زمان دار و اینترنتی از جمله برنامه هایی است که معمولا در غرفه های بزرگ و رنگارنگ اپراتورها اجرا می شود. امسال هم یکی از اپراتورهای تلفن همراه با به خدمت گرفتن عده ای پسر و دختر جوان و پوشاندن لباس هایی با رنگ لوگوی خود بر تن آنها به دنبال تکرار همان شیوه های قدیمی بود.

غوغای شرکت های ارائه خدمات اینترنت

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان « آی اس پی ها» از پرسر و صداترین غرفه های جانیب هر نمایشگاهی هستند. در نمایشگاه کتاب امسال هم این شرکت ها که معمولا در لایه های سوم و چهارم ارائه خدمات اینترنتی فعال هستند به هر ترفندی متوسل شده اند تا بازدیدکنندگان را متقاعد کنند چند گیگ حجم دانلود و آپلود اینترنی از آنها خریداری کنند. مروری بر نام این شرکت ها نشان می دهد تقریبا در سایر مواقع و در عرصه فروش خدمات اینترنتی نمی توان نشانی از آن ها پیدا کرد. ظاهرا فعالیت های این شرکت ها کاملا فصلی و محدود به نمایشگاه های پرطرفدار است. این شرکت ها در واقع از فروشندگان بزرگ نمایندگی غیررسمی می گیرند و برای آنها در نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه کتاب بازاریابی می کنند.

صنوف جدید

در نمایشگاه کتاب امسال پدیده عجیبی را شاهد بودیم؛ در میان غرفه های محوطه، تعدادی غرفه فروش کتاب نیز مشاهده می شد! با وجود اینکه قاعدتا باید عرضه کتاب آن هم در نمایشگاه کتاب فقط در سالن های اصلی انجام بگیرد ولی در نمایشگاه امسال برخی غرفه های محوطه بیرونی در اختیار فروشندگان نرم افزارهای رایانه ای و کتاب قرار گرفته بود. کتاب های عرضه شده در این غرفه ها عمدتا مربوط به رایانه و اینترنت و… بودند. فلسفه جدا بودن این غرفه ها از غرفه های داخل سال های اصلی هم نامعلوم بود.

 

گردش مالی غرفه های حاشیه ای

بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد در نمایشگاه کتاب امسال حدودا ۱۵۰ غرفه در محوطه نمایشگاه به صنوف مختلف اجاره داده شده است. اگرچه هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی دقیق در این مورد نبود ولی پرس و جوهای میدانی نشان داد این غرفه ها به طور متوسط برای ده روز نمایشگاه ۱۰ میلیون تومان اجاره داده شده است.

این در حالی است که غرفه داران از پرداخت این اجاره سنگین برای ده روز بسیار راضی بوده و می گویند از حضور پرتعداد بازدیدکننده در این نمایشگاه سود خوبی داشته اند.

درآمد حاصل از اجاره غرفه های بیرونی مستقیما به یکی از شرکت های تبلیغاتی که کار اختصاص این غرفه ها و تبلیغات محیطی نمایشگاه را به نمایندگی از مصلی تهران انجام داده است می رسد.

به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی و با فرض صحت اطلاعات بدست آمده از بررسی های میدانی تنها از محل اجاره غرفه های محوطه بیرونی رقمی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل شده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *