نگاهی به سند تدبیر و توسعه شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،  با شروع بکار دولت تدبیر و امید و روی کار آمدن جبارزاده به عنوان استاندار آذربایجان شرقی استارت طرحی با عنوان  سند تدبیر توسعه در اکثر شهرستان های استان زده شد.

اوایل سال ۹۳ بود که سند تدوین شده در جلسه نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه ریزی شهرستان، که با حضور استاندارآذربایجان شرقی، معاونین، مشاوران و مدیران کل استان و اعضای شورای اداری شهرستان، امام جمعه میانه و نمایندگان مردم شهرستان برگزار شد با ۱۸ رای موافق از سوی مدیران کل استانی به تصویب رسید.

از اواخر سال گذشته نیز با دستور استاندار آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی سند تدبیر توسعه این استان آغاز شد و فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان به عنوان مسوول مستقیم اجرای این سند ماموریت یافتند. 

این سند که به گفته مسئولان امر به عنوان مبنای برنامه ششم توسعه تعیین شده است، قرار است تا الگویی برای سایر استان ها و مبنای برنامه ریزی منطقه ای در برنامه های توسعه کشور باشد.

در حالی که  کاهش اتکا به منابع دولتی و استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و مشارکت مردم از رویکردهای سند تدبیر و توسعه عنوان شده است، بایستی دید این سند تا چه میزان در راستای محرومیت زدایی و توسعه و کاهش نرخ بیکاری در شهرستان میانه موفق خواهد بود.

 این سند با مطالعات و بررسی های لازم از پتانسیل ها، ظرفیت ها و امکانات شهرستان در چهار محور به شرح ذیل  تدوین شده است:

 استخراج و فرآوری مواد معدنی، صنعت و ایجاد صنایع پایین دست 

 توسعه گردشگری و میراث فرهنگی 

توسعه کشاورزی دانش بنیان و تکمیل زنجیره تولید 

 تاسیس منطقه ویژه اقتصادی میانه با تمامی مزایای منطقه آزاد ارس

با مشخص شدن محورهای توسعه این سند در شهرستان میانه بدون شک باید در آینده نه چندان دور شاهد تغییر و تحولات در حوزه های مدون شده باشیم. با این حال نباید فراموش کرد که مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت از جمله مواردی است در زمره وعده های مسئولین اجرایی شهرستان و استان قرار گرفته که میزان موفقیت و پیشرفت قابل ملاحضه در هر یک از آنها در سال جاری مورد توجه مردم و رسانه ها قرار خواهد گرفت.

۱- اجرای  شبکه پایاب سد آیدوغموش با ۱۵هزارهکتار

۲-تکمیل پروژه آب  آبرسانی میانه از سد گرمی چای

۳- احداث نیروگاه بادی آق کند با ۲۵ مگاوات

۴-مدیریت زنجیره تولیدات کشاورزی با ۱۵هزار تن

۵-توسعه کشت زعفران، پسته و گیاهان دارویی وزینتی

۶-فرآوری معدن مولیبدن و طرح های پایین دست،  استخراج و فرآوری معدن پرلیت و اکتشاف معادن شهرستان

۸-اجرای واحدهای فولاد آلیاژی و ورق های فولادی، تولید پیچ و مهره 

۹-احداث دهکده گردشگری سلامت، صنایع دستی و تراش سنگ های قیمتی

۱۰-مدیریت زیست محیطی منطقه حفاظت شده کاغذکنان در۵۱ هزارهکتار

۱۱-محور گردشگری پل دختر و کاروانسرای جمال آباد

۱۲- تکمیل محور گردشگری کندوان

۱۳- ایجاد سایت گردشگری دریاچه سد آیدوغموش در۲۰ هکتار،

۱۴- محور تاریخی ترکمانچای،

۱۵-ایجاد سایت گردشگری سد شهریار در یکصد هکتار

۱۶-احداث پارک مینیاتوری بزرگ آذربایجان در دروازه آذربایجان با ۱۰ هکتار مساحت 

۱۷-تاسیس منطقه ویژه اقتصادی میانه

هرچند نمی توان با وجود مشکلات فراوان پیش روی شهرستان میانه این سند را راهکار کلی و عملی برای از میان برداشتن همه آنها برشمرد، ولی در صورت محقق شدن برخی از موارد گنجانده شده در بندهای مورد اشاره در این سند و اجرای دقیق، صحیح و اصولی آن  می توان انتظار داشت تا بار مشکلات شهرستان اندکی کاسته شود.


این سند که به گفته مسئولین تدوین آن بر پایه خرد جمعی مسئولین و تمام صاحب‌نظران و متخصصان امر، هشت ماه بطول  انجامیده،قرار است تا در راستای بهبود شرایط فعلی تاثیر گذار باشد. 

به گفته استاندار آذربایجان شرقی در سه سال باقی مانده از فعالیت دوره اول دولت تدبیر و امید باید سعی کنیم بند بند این سند را اجرا کنیم و فرمانداران تمامی شهرستان ها موظف هستند که انجام امور روتین و روزانه حوزه خود را به معاونین خود واگذار کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن، عملیات اجرایی سند تدبیر و توسعه شهرستان ها را انجام دهند.


به نظر می رسد ملاک ارزیابی عملکرد فرمانداران از این پس، اجرای این سند در شهرستان خواهد بود و در سال پیش رو باید شاهد اقداماتی عملی در این حوزه ها باشیم.

 


همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *