ماجرای جلسه ای پر حاشیه در شورای اسلامی شهر میانه+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، در تقویم رسمى کشور ما روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده است. شورا یک اصل عقلى است که آموزه‌هاى دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.


با نزدیک شدن به سالروز تشکیل‎ شوراهای‎ اسلامی‎ کشور و روز ملی شوراها، کانون توجهات همشهریان میانه ای و اصحاب رسانه به ساختمان پارلمان محلی و نمایندگان منتخب مردم در آن بیشتر جلب می شود.


بر همین اساس عصر روز یکشنبه ۶ اردیبهشت ۹۴، با تعدادی از همشهریان و فعالین عرصه فضای مجازی راهی ساختمان شورای اسلامی شهر میانه شدیم.


قرار بود جلسه شورا با حضور تمامی اعضا راس ساعت ۷ تشکیل شود و البته  همینطور هم شد. یک احوال پرسی کوتاه و صمیمی و بعد نشستن در صندلی هایی که در ادامه بیشتر به خاصیت و جایگاه آن در بین اعضای شورا پی خواهیم برد.


ابتدا شاهد خوش آمد گویی از طرف حافظه شیخ الاسلامی به عنوان رئیس این شورا و به نمایندگی از ۸ عضو دیگر بودیم. اما بهتر است قبل از اینکه به اصل موضوع بپردازیم، اندکی هم توضیح راجع به نحوه هماهنگی و حضور ما در این جلسه خالی از لطف نیست.

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94


شاید حدس آن خیلی راحت باشد، همه چیز از نرم افزار های ارتباط جمعی که امروز در گوشی های اکثر افراد می توان یافت شروع شد. 

بحث هایی پیرامون شورای اسلامی شهر میانه، دست بر قضا جرقه ی اولیه در یکی از گروهای پر مخاطب که با عنوان " نخبگان شهر"  فعالیت خود را شروع کرده و تا کنون در بیان مشکلات و معضلات شهری و هم فکری درباره آنان بسیار عملکرد موفقی از خود نشان داده، زده شد.


اعضا این گروه با هم فکری ضمن درج سوالاتی از اعضای شورای شهر خواستار پاسخگویی آنان به این سوالات شدند. البته رئیس شورای شهر و یکی از اعضا هم عضو این گروه می باشند، که ورود بهمن نعمت زاده به عنوان یکی از اعضای شورا و دعوت از اعضا برای حضور هم محرکی قوی برای ادامه دار شدن این حرکت شد.انتخاب نمایندگانی از طرف جمع و همراهی عده ای از خبرنگاران، جمع ۵ نفره ای را روانه ساختمان شورای اسلامی شهر میانه کرد.

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94


حال باز می گریدم به اتفاقات رخ داده در این جلسه، طبق معمول سکوت از سوی مهیمانان و  قرائت دستور جلسه از سوی اعضای شورای شهر، طبق قوانین میهمانان حاضر تنها نظاره گر این جلسه و صحبت های تخصصی و فنی رد و بدل شده در خصوص کیفیت و چگونگی نمونه برداری از آسفالت ریخته شده در سطح شهر با حضور ۲ کارشناس عمرانی از شهرداری بودند.


بحث ها اندکی طولانی شد و گاهاً در مواردی که رئیس شورا احساس می کرد جلسه از مسیر خود منحرف شده با تذکری آن را به روند عادی هدایت می کرد. نیم نگاه بیشتر اعضا هم در این مدت به ساعت روی دیوار بود.


برای مثال یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه مربوط به حفاری انجام گرفته از سوی برخی ادارات همچون آب و فاضلاب بود، بحث از اینجا شروع شد که چرا کارکنان و پیمانکاران این اداره بعد از حفاری همان خاک برداشت شده را به داخل حفره می ریزند و باعث نشست و نامناسب شدن زیر ساخت خیابان می شوند.


راه حل  اتخاذ شده برای این موضوع پیگیری مسئله توسط حافظه شیخ الاسلامی به عنوان رئیس شورای شهر و عضو کمسیون حفاری بود و البته نظارت دقیق و بیشتر معاون عمرانی فرماندار بر این موضوع، جلسه روند عادی خود را طی می کرد که ناگهان خانم شیخ الاسلامی با واکنشی غیر منتظره میمهانان حاضر را خطاب قرار داد و گفت: برای حضور شما عزیزان در این جلسه با من هماهنگی نشده و اگر امکان دارد شما جلسه را ترک و اگر مقدور شد بعد از این جلسه در خدمت شما باشیم.

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94


البته هنگام طرح این موضوع دیگر اعضا به این مسئله اعتراض هم کردند و در نهایت به لحاظ اینکه حضور ما در جلسات علنی شورا هیچ منع قانونی نداشت، ما در آن جلسه ماندیم. البته سوالی که ذهن ما را به خود مشغول کرد این بود که چگونه یک جلسه علنی که در آن در خصوص مسائل شهری بحث می شود به یک باره تبدیل به یک جلسه غیر علنی می شود!


بگذریم؛ جلسه ادامه یافت و بحث به پروژه میدان ورودی شهر از سمت زنجان رسید. طبق معمول اعضا با واکنش های متعدد نسبت به روند کُند این پروژه اظهار نظر کرده و در این باره سخن گفتند.کارشناس  عمرانی شهرداری نیز وجود تاسیسات زیر ساختی متعدد آب، برق، گاز، تلفن و همچنین عبور خط لوله نفتی از محل احداث این میدان را عامل کند دن روند اجرایی این پروژه عنوان کرد.


رئیس شورای اسلامی شهر نیز ضمن درخواست از وی به عنوان امین اعضای شورا و همچنین کارمند اجرایی در شهرداری خواستار تسریع در روند ساخت این میدان به لحاظ درخواست های متعدد شهروندان بویژه دانشجویانی که روزانه از این مسیر تردد می کنند شد.


کارشناس عمرانی شهرداری با بیان این موضوع که اگر ادارت و سازمان های مرتبط با این تاسیسات روند انتقال خطوط لوله و انشعاب خود را هرچه سریع تر انجام دهند،بعد از آن ، ان شالله  6 ماه زمان نیاز است تا شاهد اتمام صد در صدی این پروژه باشیم. ( سخنی که نیش خندی بر لبان حاضرین نیز جاری ساخت. )


گذشت زمان و سوالات خارج از روند طبیعی جلسه شورا باعث اعتراضاتی از سوی اعضا می شد، تا این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر در حکم مشورت گیری و کسب اطلاعات بیشتر نیز قلمداد شود. خانم شیخ الاسلامی بیشتر مشکلات موجود در اجرایی شدن پروژه ها مربوط به نبود بودجه مطالعاتی برای شهر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای انجام این مطالعات در سال جاری اختصاص بدهیم.

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94


جلسه به اتمام رسید و ما منتظر طرح سوالات بودیم، به محض پایان جلسه و با روند طی شده می توان حدس زد که برخی از اعضا تمایلی برای حضور ما در آن جلسه نداشتند.


ابتدا خانم شیخ الاسلامی صحبت های را که در اواسط جلسه مطرح کرد را دوباره تکرار کرد و با بیان این موضوع که من از حضور شما بی اطلاع بودم و باید قبلا با من هماهنگ می شدید، جرقه ی اولیه  به حاشیه کاشاندن جلسه را زد و فضا اندکی متشنج شد.


نوبتی هم که باشد نوبت میهمانان بود، آنان با اشاره به این موضوع  که حضور در این جلسه را به اطلاع یکی از اعضا رسانده اند و با کمال تعجب از اینکه چرا این عضو به اطلاع شما نرسانده، خواستار طرح سوالات خود  و پاسخگویی اعضای شورای اسلامی شهر شدند.


نعمت زاده که از حضور ما در جلسه خبر داشت سریعاً با واکنشی به این موضوع گفت: من خودم به خانم شیخ الاسلامی خبر ندادم چرا که میخواستم شما در این جلسه حضور داشته باشید  و خود هماهنگی های بعدی را به عمل آورید.


حال ما دو راه بیشتر نداشتیم یا باید به صحبت های حاشیه ای مطرح شده در جلسه دامن میزدیم و زمینه را برای طرح سوالات آماده می کردیم و یا اینکه جلسه را در همان لحظه ترک می کردیم. از چهره میهمانان چنین برداشت می شد که از نوع برخورد رئیس شورا راضی نیستند و تمایل به ترک جلسه دارند.


با صبر و حوصله میهمانان، گویا توپ و تشر های برخی اعضا شورای اسلامی شهر تمامی نداشت و آغازگر بحثی بی پایان شدند که البته بصورت کامل بدان خواهیم پرداخت.حبت های برخی از اعضا به حاشیه کشانده شد.

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94

 


جلسه ای که تا الان ۲ ساعت بطول انجامید و صرفاً با سکوت و رعایت ادب و قوانین از سوی ما همراه بود.

 
حال که فضا مهیای اظهار نظر برخی اعضا هم شد، رئیس شورای اسلامی نیز در صحبت های به واقع تعجب آمیز گفت: سوالات را بصورت مکتوب بنویسید و به ما تحویل دهید تا در فرصت دو روزه تا روز شوار ها به آن ها جواب دهیم و شما هم میتوانید در این روز در میان اعضای شورا حضور یابید.

 

یکی از اعضا بر این باور بود که ما قصد داریم بین اعضای شورای شهر و مردم تفرقه بیندازیم.


تا این جا که به نظر می رسد فقط حاشیه بود و حرفهای بی هوده رد و بدل شده است، چون به محض پایان جلسه علنی پیشنهاد حضور در یک روز دیگر و البته با هماهنگی از سوی ما پذیرفته شده بود و بازهم باید گفت صحبت های برخی اعضا باعث شد که این جلسه به حاشیه کشانده شود.


یکی از میهمانان به عنوان یک شهروند خطاب به رئیس شورای اسلامی گفت: به راستی در طول  2 سال گذشته که از عمر شورای دور چهارم می گذرد چند جلسه پرسش و پاسخ با مردم و یا خبرنگاران گذاشته اید؟


سوالی که معلوم بود جوابی در پی ندارد، باعث شد تا رئیس شورا این گونه واکنش نشان دهد: ما روزانه با اکثر مردم به صورت فیس تو فیس در ارتباطیم و یک بار هم در صحن امام زاده اسماعیل (ع) جلسه پرسش و پاسخ با مردم گذاشتیم که من سفر مهم خود به تهران لغو کردم تا در این جلسه حضور یابم.

 

شورای اسلامی شهر میانه نهم اردیبهشت سال 94


سخن یکی از اعضای شورای اسلامی شهر میانه در خصوص این موضوع که خبرنگار را باید وقتی از در بیرون می اندازی از پنجره به داخل بیاید، نشان از سطح نگرش و میزان ارج نهادن این عضو به جایگاه والای رسانه و خبرنگاران در سطح جامعه و  موضوعی است که هیچ گاه نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.


اتهام زنی آشکار در قبال عملکرد رسانه، در حالی که برخی از این اعضا هیچ گاه نمی توانند استقلال فکری خود را در اخذ تصمیمات شهر به اثبات برساند، امری است که باعث می شود یک عضو برخواسته از مردم را بر علیه خبرنگاران و مردم  به موضع گیری سخیفانه روی آورد.


واقعا جای سوال داشت! ای کاش آنقدر وقت در اختیار داشتیم تا به برخی موارد اشاره کنیم. وقت اندک بود و  ما نمی خواستیم برخلاف میل باطنی اعضای شورای شهر عمل کنیم. عده ای از همشهریان ساکن در شهرک های حاشیه نشین  پشت درب منتظر تشکیل جلسه با اعضا بودند.


سکوت ۵ عضو دیگر در قبال برخی از صحبت های رئیس شورای شهر و اعضا قابل توجه بود.


اما سخن آخر؛ بدون شک در اخبار بعدی محتوا و پاسخ های سوالات اعضای شورای شهر به سمع و نظر شما همشهریان خواهد رسید، که البته بنا به مصلحت برخی از صحبت های اعضای شورای شهر که در شان و جایگاه و منصب اجتماعی آنان نیست در نزد ما به امانت محفوظ خواهد ماند.

ما که علاقه ای به طرح سوالات به صورت مکتوب نداشتیم سرانجام نتیجه نهایی بر این شد که در وقت معین شده در خدمت اعضا برای برگزاری جلسه پرسش و پاسخ باشیم.

 

 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *