چرا روحانی را اصلاح‌طلب بدانیم؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از فرهنگ ؛ فیض الله عرب سرخی معاون وزیر دولت خاتمی و عضو شورای مرکزی سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و وقوع فتنه سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی که به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، از زندان آزاد شد.

عرب سرخی درباره فتنه سال ۱۳۸۸، انتساب دولت روحانی به اصلاح طلبان و حصر سران فتنه به بیان نظارت خود در این زمینه پرداخته است.

آنچه در زیر می‌خوانید، متن گفت‌وگو فیض الله عرب سرخی معاون وزیر دولت خاتمی با تسنیم است:

* آقای عرب سرخی؛ با وجود تشکیل تشکلی در جریان اصلاحات با عنوان “ندای ایرانیان” و انتقادات افرادی مانند آقای پورنجاتی، نظرتان در خصوص این تشکل چیست؟

من در مورد تشکیل ندا نظر خاصی ندارم؛ چراکه ندا تشکلی مانند سایر تشکل‌هاست و ممکن است افرادی با هم حرف‌های درونی داشته باشند که طبیعتاً درونی بیان می‌کنند. اما هر نیرویی حق دارد در زمینه فعالیت‌های سیاسی، سازماندهی مناسب با قانون را انجام کند.

* اصلاح طلبان معتقدند وجود تشکل ندا موجب انشقاق درونی یا تفرقه میان اصلاح طلبان شده است، آیا با این نظر موافق هستید؟

در جبهه اصلاحات ۳۰ تشکل وجود دارد و نهایتاً ندا نیز یک تشکل مانند سایر تشکل‌ها است.

* برای انتخابات آینده بحث‌هایی مبنی براینکه برخی جریان‌ها قصد دارند با اعلام برائت از فتنه ۸۸ جریان جدید تشکیل دهند، مطرح شده است و برخی دیگر می‌گویند که جریان‌های اصلاح طلب می‌خواهند بر فتنه ۸۸ اصرار کنند. فکر می‌کنید برائت از فتنه ۸۸ می‌تواند به جریان اصلاحات برای حضور مجدد در صحنه‌های سیاسی کشور کمک کند؟

زمانیکه شما از جریان‌های سال ۱۳۸۸ صحبت می‌کنید، نمی‌توانید با سؤال کلی نتیجه‌گیری کنید بنابراین باید در مورد اجزاء اظهارنظر کنیم. در سال ۸۸ خیلی اتفاقات افتاد که من موافق آن نیستم.

* مثل چه چیزی؟

مثل خیلی اتفاقات.

* مانند اردوکشی خیابانی؟

نه؛‌ شما به جای من چیزی نگویید.

* سؤالی گفتم.

من با خیلی از اتفاقات سال ۸۸ موافق نیستم. بنابراین هرکسی از اتفاقات سال ۸۸ صحبت می‌کند، از منظر خود صحبت می‌کند.

* شما قبول دارید که در انتخابات ۸۸ تقلبی صورت نگرفته بود؟

من بنا ندارم الان در مورد تقلب حرف بزنم و در خصوص تقلب نظراتم را به بازجوهایم گفته‌ام.

* چه چیزهایی گفته‌اید؟

از خود بازجوها بپرسید.

* ما با آنها ارتباط نداریم. از این موضوعات که عبور کنم سؤال ما از شما این است که با توجه به تصمیم گیری شورای عالی امنیت ملی کشور برای حصر سران فتنه، برخی این تصمیم شورا را که ریاست آن را برعهده رئیس جمهور است، نادیده می‌گیرند؛ تصور می‌کنید آیا این موضوع از لحاظ امنیتی برای نظام مناسب است؟

افرادی که اظهارنظر می‌کنند، تصمیم نمی‌گیرند بلکه اظهارنظر می‌کنند و به نظرشان می‌‌رسد کاری خوب است یا بد؛ بنابراین تصمیمات را مراجع تصمیم‌گیر می‌گیرند. ممکن است از نظر من آزاد شدن و رفع حصر آثار بهتری بر جامعه داشته باشد. من به عنوان شهروند حق دارم چنین نظری داشته باشم اما مراجع مسئول تصمیم می‌گیرند.

* همه باید تابع باشند؟

تابع باشند یعنی چه؟ یعنی نظرشان را تغییر دهند؟

* خیر؛ یعنی تصمیم گیرنده آنها هستند.

فرض کنید اگر من تصمیم بگیرم که تابع نباشم پس چه کاری کنم؟ جنگ مسلحانه می‌کنم؟

* نه دیگر قبول نمی‌کنید.

نظر من این است که برداشتن حصر می‌تواند به بهبود فضای جامعه کمک کند. این نظر من است؛ اما همان طور که تصمیمات اقتصادی را دستگاه اقتصادی و تصمیم امنیتی را در دستگاه امنیتی می‌گیرند، بنابراین ما اظهارنظر می‌کنیم و رسانه‌ها آن را بازتاب می‌دهند و مراجع تصمیم می‌گیرند؛ طبیعتاً جایی حرف افکار عمومی را می‌پذیرند و جایی نمی‌پذیرند.

حتی دستگاه تصمیم گیر ممکن است جایی تصمیم غلط بگیرند. مگر ممکن نیست تصمیم اقتصادی غلط گرفته شود؟ پس می‌شود تصمیم امنیتی غلط هم گرفته شود. بنابراین اینکه می‌گوییم ما تسلیم هستیم، اگر ما نیروهایی بودیم که برای تحقق نظرات خود وارد عمل اجرایی می‌شدیم، حرف شما صحیح بود اما وقتی اینگونه نیست من فقط اظهارنظر می‌کنم.

* فعالیت سیاسی اصلاح طلبان را به رهبری هاشمی رفسنجانی می‌پذیرید یا خاتمی؟

آقای هاشمی همواره از خود به عنوان نیروی فراجناحی و میانه یاد کرده است. پس وقتی خودش همواره چنین نقشی را نقد کرده است، اینکه بگوییم هاشمی رفسنجانی رهبر اصلاح طلبان باشد یا نباشد فرقی در بحث نمی‌کند.

* فعالیت اصلاح طلبان به رهبری خاتمی را می‌پذیرید؟

طبیتاً آقای خاتمی مقبول ترین چهره‌ای است که در بین اصلاح طلبان فعالیت کرده است.

* آقای روحانی چطور؟ آیا دولت یازدهم اصلاح طلب است؟

من در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که دولت آقای روحانی باید خودش اعلام کند که اصلاح طلب است یا خیر؛ اگر دولت آقای روحانی اعلام کند من دولت اصلاح طلب نیستم و دولت معتدلی هستم و عنوان خود را اعتدال گذاشته است، چرا من بگویم دولت روحانی اصلاح طلب است؟

* اصلاح طلبان می‌گویند آقای روحانی به ما مدیون است؛ نظر شما چیست؟

جریان اصلاحات به دلیل برنامه‌ای که آقای روحانی ارائه داد و شاید بیشترین اشتراک فکری خود را با برنامه‌های روحانی دید، از آقای روحانی حمایت کرد و به میزانی که توانست افکار عمومی را بسیج کند به او کمک کرد و بابت این کار نیز انتظار خاصی از دولت آقای روحانی ندارد و از دولت او تقاضا دارد برنامه‌هایی که به مردم وعده داده است را اجرایی کند.وقتی روحانی خودش می‌گوید اصلاح‌طلب نیست چرا اصرار کنیم اصلاح‌طلب است؟

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *