توصیه های سیزده بدری در صیانت از محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، فقهی فرهمند مسئول اداره حفاظت محیط زیست میانه در گفتگو با خبرنگار میانا با تبریک سال نو و تجدید حیات طبیعت به هموطنان، اظهار داشت: احترام به محیط زیست، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل ‌های آینده می باشد.
 
فرهمند با اشاره به نقش مردم در حفظ محیط زیست و فرا رسیدن ۱۳ نوروز روز انس با طبیعت، افزود: همشهریان و مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره ‌مندی از این موهبت ‌های الهی و ارزش‌ های خداداد ی با رعایت اخلاق طبیعت‌ گردی و به کار بستن توصیه‌ های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
 
وی با بیان اینکه گسترش شهر ها و آلودگی های محیط زیست، زندگی و بقای حیوانات و سایر موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، گفت: گیاهان و حیوانات نیز مانند ما حق زندگی دارند پس در سفرها و در روز طبیعت ، پاسبان طبیعت و ساکنان آن باشیم.
 
مسئول اداره حفاظت محیط زیست میانه، سیزدهم فروردین "روز انس با طبیعت" را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره‌ مندی از آموزه ‌های دینی و اخلاق زیست محیطی ایجاب می‌ کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه‌ های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه‌ های زیست محیطی به خوبی سپری شود.
 
به گفته وی، گیاهان و درختان به عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهم بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند که تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی ‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومین (ع) نیز از تاثیر مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی آثار بسیاری وجود دارد.
 
فرهمند خطاب به تفرجگران سیزده نوروز، افزود: با توجه به فصل گلد هی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگد مال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
 
با توجه به اینکه سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بد لیل بی احتیاطی همو طنا نمان در آتش می سوزد،  در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الا مکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.
 
وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌ آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله ‌های تولیدی را به ایستگاه‌ های مستقر تحویل دهند و زباله‌ های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه ‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ ها رها نکنند.
جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌ ها به مردم می باشد.
 
فرهمند ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخریب آشیانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حیوانات وحشی خودداری کنند و به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال ‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
 
وی در پایان تصریح کرد: بیاییم دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر بدهیم.
 
مسئول اداره محیط زیست میانه در پایان از تفر جگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف ها یی همچون آلودگی محیط ، هوا ، دفع غیر اصولی زباله و پسماند ها ، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست می توانند با اداره حفاظت محیط زیست تماس بگیرند تا بلافاصله موضوع پیگیری شود .
 

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *