روستای جراغیل از جاذبه های بکر گردشگری آذرشهر

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، این روستا در دل صخره های کوه بزرگ ایجاد شده که اثر بسیار دیدنی و بی بدیل برای گردشگران در طبیعت و علاقمندان به اماکن باستانی به نمایش گذاشته است.

این بنای تاریخی بدون استفاده از هرگونه وسایل و مصالح ساختمانی به اصطلاح امروزی احداث و حتی درب ورودی و محل نورگیر آن نیز با کنده کاری روی صخره های سخت ایجاد شده است.

مسجد سنگی روستای تاریخی جراغیل دارای دو ستون بزرگ سنگی هر کدام به قطر دو متر بوده و ارتفاع آن دو و نیم متر است که کنده کاری آن حکایت از اراده آهنین مردان روزگار خویش است.

آثار به جا مانده از کنده کاری مسجد سنگی این روستا بیانگر آن است که تمام فضای داخلی این مسجد با ابزار و آلات دستی و سنتی آن زمان کنده شده است.

جنب درب ورودی مسجد، چایخانه کوچکی از صخره کنده شده و در قسمت انتهایی این مکان فضایی به عرض دو متر و طول هشت متر به عنوان شبستان بانوان ایجاد شده است.

مسن ترین افراد اهالی روستای جراغیل هم از قدمت تاریخی احداث این مکان مقدس اطلاع دقیقی نداشته و آنچه که از قول اجداد خود سینه به سینه نقل شده است عمر بنای این مسجد را بیش از ۵۰۰ سال تخمین می زنند.

با وجود اینکه در این روستا مسجد جدیدی احداث شده ولی مردم این روستا و گردشکران منطقه علاقه و اعتقاد خاصی به عبادت در این مسجد سنگی دارند.

مسجد سنگی روستای جراغیل با گذشت حدود پنج قرن از زمان احداث همچنان در زیر کوه بزرگ استوار و مقاوم ایستاده و سجده گاه مومنان و خداپرستان این دیار است.

رودخانه فصلی آذرشهر که از کنار درب ورودی این مسجد جاری است در فصل بهار منظره زیبای این عبادتگاه قدیمی را چند برابر می کند.

روستای جراغیل آذرشهر در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر در میان دره شیب دار واقع شده و مناظر طبیعی و ییلاق های آن برای گردش و تفریح بسیار مناسب است.

شهرستان آذرشهر با یکصد هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *