قرائتی: تفسیر قرآن در حوزه های علمیه مهجور است

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی که این روزها به کربلای معلی سفر کرده، در جمع روحانیون و مداحان کاروان های اعزامی به عبتات عالیات سخنرانی کرد.

این استاد و مفسر قرآن با بیان اینکه ۲۲ واجب فراموش شده در جامعه وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه شود، از ارائه این فهرست به رهبر معظم انقلاب و دستور لازم جهت پیگیری آن خبر داد.

وی با بیان اینکه این واجبات فراموش شده، میلیونی است و فراگیری آن بسیار بالاست، پرداختن به این مهم را بسیار تاثیرگذار دانست و نسبت به برخی کاستی ها در این زمینه انتقاد کرد.

قرائتی، فقط به یکی از این واجبات فراموش شده اشاره کرد که کم رنگ شدن نماز جماعت در مدارس را از جمله آنها برشمرد و خواستار همکاری تمامی دستگاه ها در احیای این واجبات شد.

وی از مهجور ماندن تفسیر قرآن کریم انتقاد کرد و افزود: گرچه در چند سال اخیر گام های خوبی برای تفسیر قرآن در حوزه های علمیه برداشته شده و حدود ۲۰۰ کرسی تفسیر در حوزه علمیه قم دایر است، اما همچنان به حد مطلوب نرسیده و امیدواریم بزودی این مشکل رفع شود.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: مخالف فقه و اصول در حوزه علمیه نیستم، اما سخنم این است، همچنان که به سایر علوم توجه می شود، قرآن و تفسیر هم از این غافله باز نماند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در برخی سخنرانی ها وجود دارد، عدم توجه کافی به آیات قرآنی است، هرچند اشعار و ابیات، مباحث سیاسی و یا سایر امور در سخنرانی لازم است، اما باید قرآن محور تمامی سخنرانی ها قرار گیرد زیرا این کتاب آسمانی به منبع غنی متصل است که می توان از آن در تمامی امور بهره گرفت.

قرائتی افزود: متاسفانه برخی ها به جای پرداختن به موضوع قرآن به خواب ها که هیچ منبع موثقی ندارند و از اعتباری برخوردار نیستند، می پردازند که این آسیب جدی در منابر و مواعظ به شمار می آید.

این مفسر قرآن کریم، خطاب به روحانیون کاروان ها گفت: امروز در حرم امام حسین (ع) عهد ببندید، اگر تفسیر یک آیه قرآن را ندانستید، تا به این تفسیر و فهم نرسیدید، خواب را بر چشمانتان حرام کنید.

وی به بهره گیری از تکنیک خنده در سخنرانی ها تاکید کرد و افزود: عزیزان روحانی سعی کنند، این تکنیک را به خوبی یاد گرفته و آن را عملی کنند، زیرا بسیاری از جوانان از همین روش جذب می شوند، هرچند باید مراقب آسیب های آن نیز بود تا خدای نکرده شما را با نام دیگر فرانخوانند.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *