آبشار آسیاب خرابه جلفا جلوه ای زیبا از آفرینش طبیعت

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، در گذشته در این محل چند باب آسیاب آبی وجود داشت که مردم با استفاده از این آبشار محصول گندم منطقه را به آرد تبدیل می کردند، اما خرابه های باقی مانده از آن، این مکان را به آسیاب خرابه مشهور کرده است.

آبشار آسیاب یا به اصطلاح عام آسیاب خرابه و در زبان ترکی آذری خرابه دییرمان در ۲۷ کیلومتری جلفا و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است.

آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است که حاصل جدال آب و طبیعت بوده و با چشم اندازی دل انگیز از ارتفاع بیش از ۱۵متری به دره ای سرازیر می شود.

برای رسیدن به این مکان بسیار مفرح باید از سمت جلفا به طرف شرق در امتداد رودخانه مرزی ارس عبور کرده و به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است.

فاصله این مکان که در سمت شرق جلفا قرار گرفته در حدود ۳۰ کیلومتر با مرکز این شهرستان است.

بعد از ورود به محوطه پارکینگ خودروهای گردشگران و پیاده روی حدود ۹۰ متر مسیر خاکی بهسازی شده به دره زیبا و سرسبز آبشار آسیاب می رسیم.

در سمت راست دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده و تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است.

در آسیاب خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می شوند.

صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک، از جاذبه های دلپذیر آن است.

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی، یکی از کوه های بلند منطقه سرچشمه می گیرد.

در مظهر چشمه درختان انجیر بسیار روییده و آب پس از ریزش به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت درّه و در نهایت رودخانه ارس جریان می یابد.

تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دلنواز را پدید آورده که دل هر دوستدار طبیعت را معطوف قدرت لایزال الهی می کند.

چهار فصل این آبشار زیبا دیدنی و چشم نواز است و این زیبایی در فصل بهار به اوج رسیده و با استقبال بی حد و اندازه گردشگران از سراسر ایران و کشورهای دیگر روبرو می شود.

در فصل تابستان که گرمی هوا طاقت همگان را می گیرد، این جاذبه زیبا با آب و هوایی خنک روزانه مورد استقبال هزاران گردشگر است.

آبشار آسیاب در فصل پاییز نیز زیبایی خاص خود را به رخ کشیده و هر گردشگری را حتی در این فصل به سوی خود می کشاند.

و اما آبشار در زمستان، لنز دوربین های گردشگران نه تنها در فصل های بهار، تابستان و پاییز زیبایی های آسیاب را ثبت می کنند، حتی در زمستان هم علاقمندان به طبیعت این زیبایی ها را از یاد نبرده و چهره یخ زده آبشار را به نظاره می نشینند.

انسان طالب زیبایی است و چهره یخ زده آبشار گرمی دیگری را به طبیعت گردان عرضه می کند.

این مکان مفرح و آرام بخش همچون سایر اماکن دیدنی و گردشگری شهرستان جلفا این روزها پذیرای خیل عظیم گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

بازسازی آسیاب این محل دیدنی منحصر به فرد از سال گذشته بر تعداد بازدیدکنندگان از این مکان افزوده است.

از آغاز تعطیلات نوروزی امسال این مکان زیبا شاهد حضور گردشگران نوروزی از سراسر ایران اسلامی بوده و طبق آمار گزارش شده بیش از ۲۵ هزار نفر از این طبیعت دلنشین بازدید کرده اند.

محوطه آبشار آسیاب تاریخی از سال گذشته با ایجاد مسیر پلکانی سنگ چینی شده و برای استفاده تمام سنین توسط منطقه آزاد ارس آماده سازی شده است.

در کنار این جاذبه طبیعی نباید کلیسای تاریخی سنت استپانوس، روستای تاریخی اشتبین (ماسوله آذربایجان)، سواحل زیبای ارس، بازارهای عرضه محصولات لوکس خارجی و خیلی جاذبه های دیگر را از یاد برد.

در سفر به شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس از ملزومات مسافران همراه داشتن دوربین عکاسی و فیلم برداری برای ثبت خاطراتی به یاد ماندنی از زیبایی های این منطقه پرآوازه در حوزه گردشگری است.

شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در ۱۴۶ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز آبی مشترک دارد.

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *