آیا کرسی‌های بهارستان اصلاحات را به اتحاد می رساند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا به نقل از دانا،  انتخابات مجلس دهم هر چقدر هم که دور باشد، اما صندلی های سبز بهارستان، خیلی از گروه های سیاسی از جمله اصلاح طلبان را وسوسه کرده است؛ وسوسه‌ای که می‌تواند رمز تلاش برای تجدید حیات و بازگشت دوباره به عرصه سیاست برای اصلاح طلبان باشد.

 

در حالی که فاصله زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده است،اما تحرکات اصلاح طلبان از مدتها پیش برای تصرف مجلس آغاز شده است.

 

**رویای شیرین کرسی های سبز بهارستان برای اصلاح طلبان

 

اصلاح طلبان بی شک جزو اولین جریاناتی بودند که در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کردند.

 

 اهالی این جریان از همان روزهای ابتدایی پس از انتخابات ریاست جمهوری و در شرایطی که بیش از 30 ماه تا انتخابات مجلس فرصت باقی بود، جلسات انتخاباتی خود را برپا کرده و حتی فعالیت در سایر استان ها را نیز آغاز کردند.

 

 اما نکته جالب توجه در خصوص فعالیت های اصلاح طلبان، چند پاره شدن آنهاست، طوری که این روزها جریان محمد رضا عارف، یاران خاتمی، حزب ندا، حزب فراگیر، جوانان خط امام، جریان موسوی لاری، احزاب منحله و حتی اصلاح طلبان دولتی نیز به طور جداگانه مشغول فعالیت هستند.

 

البته انشقاق اصلاح‌طلبان از این جهت نیز قابل بررسی است که این جریان بیش از 8 سال در سایه اصولگرایان قرار داشته اند و حالا با روی کار آمدن دولت یازدهم، فرصت برای از سرگیری فعالیت های خود را فراهم دیده و قصد دارند بار دیگر با صحنه اول سیاست کشور بازگردند.

 

اصلاح طلبان که طعم شیرین وحدت را در انتخابات ریاست جمهوری 92 را چشیده‌اند سعی می‌کنند برای انتخابات مجلس دهم و بازگشت به پارلمان بازهم به یک وحدت سیاسی برسند.

 

بسیاری از فعالان اصلاح طلب در گفت‌وگوها و یا سخنرانی‌های خود بر این اصل تاکید می‌کنند که وحدت، تنها راه رسیدن به مجلس دهم است.

 

 

حکیمی‌پور: ریش سفیدان اصلاحات نقش هدایت کننده دارند

 

در همین رابطه حکیمی‌پوردبیر کل حزب اراده ملت ایران می گوید: ریش سفیدان و بزرگان می توانند همانطور که در انتخابات های گذشته نیز نقشی هدایت کننده و حامی داشتند، در انسجام ، وحدت و هماهنگی هر چه بیشتر مجموعه ها تاثیرگذار باشند.

 

 

تا جایی که من می دانم در جریان اصلاح‌طلب همواره حرف شنوی از بزرگان وجود داشته است و در همه مقاطع تاثیر نقش های محوری اصلاح طلبان از جمله سید محمد خاتمی در وحدت بخشی و ایجاد نظم وجود داشته و وجود دارد.

 

 

خرم: اصلاح‌طلبان باید فعالیت تشکیلاتی خود را از سر بگیرند

 

همچنین خرم عضو بنیاد باران می گوید: معتقدم اصلاح‌طلبان فعال هستند. جریان اصلاحات به اعتقاد من یک جریان فعال، زنده و پویا است. امروز هم با وجود آنکه جریان شناخته شده اصلاحات چندان فضای بازی برای فعالیت قانونی ندارد و نمی‌تواند مانند جریان‌های شناخته شده و گروهی اصولگرا همایش و گردهمایی برگزار کند.

 

اصلاح‌طلبان باید از هم‌اکنون فعالیت جدی و تشکیلاتی خود را از سر بگیرند. در شهرستان‌ها این مساله از اولویت بسیاری برخوردار است. اما نباید عجله کرد. من معتقدم اگر اصلاح‌طلبان بایک لیست مشترک وارد انتخابات شوند، می‌توانند صندوق‌های مجلس را فتح کنند هرچند که اصولگرایان هم اجماع کرده باشند

 

رسولی: استراتژی اصلاح‌طلب باید اجماع و انسجام حداکثری باشد

 

رسولی دیگر عضو بنیاد باران هم معتقد است که مهمترین استراتژی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس دهم باید اجماع و انسجام حداکثری باشد.

 

آنچه امروز بیشترین دغدغه اصلاح‌طلبان است، کمک به دولت یازدهم برای بازگرداندن شرایط کشور از وضعیت ناگوار هشت سال گذشته به حالت عادی است.

 

شیرزاد: باید موج اطلاح طلبی در جامعه به وجود آید

 

شیرزاد عضو حزب منحله مشارکت می گوید:فعلا ائتلافی میان احزاب و گروه های اصلاح طلب شکل نگرفته، تا انتخابات مجلس آتی بیش از یک سال باقی مانده است و از اکنون نمی‌توان در مورد ائتلاف احزاب صحبت کرد.

 

اگر موج اطلاح طلبی در جامعه به وجود بیاید مقابله با آن سخت خواهد بود و مجلسی خواهیم داشت که در آن اصلاح طلبان یا گروه های نزدیک به آنان اکثریت کرسی ها را در اختیار خواهند گرفت.

 

عارف: اصلاح طلبان باید منسجم در انتخابات آینده شرکت کنند

 

عارف هم در این رابطه معتقد است: اصلاح طلبان باید با برنامه ریزی منسجم در انتخابات آینده شرکت کنند. مهمترین راهبرد ما پیروزی در انتخابات مجلس است به همین دلیل باید در داخل خانواده اصلاحات با وحدت و همدلی به دنبال کسب اکثریت مجلس باشیم.

 

در مقطعی می‌گفتند اصلاحات تنها در بین نخبگان پایگاه و جایگاهی دارد ولی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نشان داد تفکر اصلاحات در دورافتاده ترین روستاهای کشور رسوخ کرده است و این نشان از گستردگی پایگاه اجتماعی اصلاحات دارد.

 

غفاری: درون خودمان در حال فعالیت و برنامه‌ریزی هستیم

 

غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام می گوید: آقای عارف با آقای خاتمی دیدار کرده‌اند و خودشان را جزیی از بدنه بزرگ اصلاحات می‌دانند.

 

ما هنوز به دنبال سرلیست نرفته‌ایم و درون خودمان در حال فعالیت و برنامه‌ریزی هستیم.

 

فومنی: اصلاح‌طلبان جبهه متحد را با محوریت هاشمی رفسنجانی تشکیل دهند

 

فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم می گوید: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هر چه سریعتر باید جبهه متحد را با محوریت هاشمی رفسنجانی تشکیل دهند زیرا همه گروه‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب هاشمی رفسنجانی را با جان و دل می‌پذیرند و قبول دارند.

 

از اصلاح‌طلبان درخواست دارم که سعی نکنند همین اختلافی که الان میان اصولگراها وجود دارد و هر روز شکاف میان آنها عمیق‌تر می‌شود آن را در بین اصلاح‌طلبان تسری دهند و بخواهند دیگران را متهم کنند به اینکه شما اصلاح‌طلب هستید و یا خیر.

 

کواکبیان: حتماً باید اتحاد و انسجام و وحدت درونی اصلاح‌طلبان را حفظ کنیم

 

همچنین کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری هم می گوید: تجارب 3 مجلس اخیر هفتم، هشتم و نهم به ما آموخته که ما حتماً باید اتحاد و انسجام و وحدت درونی اصلاح‌طلبان را حفظ کنیم، هرگز با ظرفیت‌های خارج از معیارهای قانونی و وضع موجود حرکت نکنیم و با صندوق انتخاباتی قهر نکنیم و ما هر کدام از این 3 نکته را تجربه کردیم.

 

امروز هیچ جریان اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسم که حالت قهر و تحریم انتخابات را داشته باشد و همه موافق هستند که ما باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شعارهای تندروانه و بحث‌های افراطی را در جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینیم اما یک دغدغه وجود دارد و آن اختلاف و عدم انسجام بین اصلاح‌طلبان است.

 

لیلاز: پایگاه اصلاح‌طلبان منجسم‌تر شده است

 

لیلاز عضو حزب کارگزاران می‌گوید: معتقد هستم که شرایط و وضعیت اصلاح‌طلبان از خرداد 92 هم بهتر شده است.

 

من به نتایج انتخابات سال آتی که برای مجلس شورای اسلامی است بسیار امیدوار هستم چراکه پایگاه اصلاح‌طلبان قوی‌تر و منجسم‌تر شده است.

 

مرعشی: اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس برنامه دارند

 

مرعشی عضو حزب کارگزاران هم گفت: اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس برنامه دارند.

 

تلاش دوستانم در کارگزاران در مسیر وحدت اصلاح‌طلبان و تجمیع نیروها در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

 

منتجب نیا: راهی جز انسجام و اتحاد نداریم

 

همچنین منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی می‌گوید: ما هیچ راهی جز انسجام و اتحاد نداریم. در راس جبهه اصلاحات نباید با تک محوری عمل شود، بلکه پنج نفر از بزرگان مانند آیت الله هاشمی، خاتمی، عارف، کروبی و موسوی قرار بگیرند، اما ما هنوز دچار انحصارگرایی هستیم. جبهه اصلاحات واقعا لازم است که از این نوع تفکر بیرون آید. امیدوارم که از این پراکندگی بیرون آییم؛ چرا که پایان آن قطعا شکست است.

 

موسوی لاری: اصلاح‌طلبان راه برای همدلی وتحمل یکدیگر فراهم کنند

 

موسوی لاری عضو مجمع روحانیون معتقد است: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی که هرچند ورود به آن هنوز زود است، گروه‌های اصلاح‌طلب باید در کنار انسجام بخشی درونی خود تشکیل جبهه واحدی با محوریت آقای خاتمی و همچنین حضور پیشکسوتان سیاسی را در اولویت قرار دهند و بر این اساس راهبردهای اساسی و جهت‌گیرهای عمومی از مرکز ارایه و در کنار آن در حوزه‌های انتخابیه بر سر تعیین یک کاندیدای واحد برای این انتخابات به توافق برسند و اگر تعداد داوطلبین زیاد بود داوری را به سطح استان منتقل کرده و در صورت لزوم از مرکز بهره گیرند و بدین ترتیب راه برای انسجام بخشی، همدلی، وحدت و تحمل یکدیگر فراهم کنند.

 

**تشکیل کمیته راهبردی مجمع مشورتی اصلاح طلبان

 

در همین رابطه اخیرا خبر رسیده که کمیته راهبردی انتخابات مجلس دهم مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان به ریاست سیدمحمد خاتمی تشکیل شده است.

 

حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران ضمن تایید این خبر گفت: به زودی اخبار این کمیته را منتشر می کنیم.

 

وی بر اهمیت تشکیل مجامع مشورتی اصلاح طلبان در همه استان های کشور تاکید کرد و افزود: این مجامع مشورتی از چهره های معتمد اصلاح طلبان در ادوار گذشته مجلس و دولت تشکیل خواهد شد و نقش هدایتی احزاب اصلاح طلب در انتخاب مجلس دهم را ایفا خواهد کرد.

 

در این کمیته موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات به عنوان مسئول امور انتخاباتی استان ها و صفدر حسینی به عنوان مسئول هماهنگی با سایر اصلاح طلبان معرفی شده اند.

 

اسحاق جهانگیری، غلام حسین کرباسچی، محمد علی نجفی، حسین مرعشی از اعضای حزب کارگزاران در شورای مشورتی خاتمی هستند.

 

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا با نزدیک تر شدن به روز های حساس و سرنوشت ساز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ائتلاف و انسجام میان اصلاح طلبان شکل می گیرد یا اینکه باز هم انشقاق میان گروه های اصلاح طلب حکمفرما خواهد شد.

انتهای پیام/

همچنین ببینید

تنها سلاح مقابله با موانع نفوذ و فتنه، بصیرت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد بیرامی با اشاره به حوادث و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *