بیش از یک چهارم برنج تولیدی کشور هدر می رود

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، «رقیه سکوتی پور» روز دوشنبه در شانزدهمین همایش ملی برنج در ساری از سنتی بودن فرایند کاشت و برداشت، فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات، فرسودگی کارخانه های شالیکوبی و نادرست بودن فرهنگ مصرف برنج به عنوان مهمترین علل هدر رفت این محصول یاد کرد.

وی گفت: بر اساس تحقیق صورت گرفته تنها در میهمانی ها و رستوران های کشور سالانه 260 هزار تن برنج پخته شده آماده مصرف دور ریخته می شود.

سکوتی پور افزود: همچنین سالانه 17 هزار میلیارد ریال برنج (معادل بیش از 280 هزار تن با قیمت 60 هزار ریال) در مراحل کاشت، برداشت و یا تبدیل کردن شلتوک به برنج سفید در کارخانه های شالیکوبی از بین می رود. 

کارشناس برنج دفتر امور صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از شالیکوبی های فرسوده به عنوان یکی از مهمترین مراکز هدررفت برنج در کشور یاد کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود 22 درصد از شلتوک وارد شده به خشک کن ها و کارخانه های فرسوده شالیکوبی در استان مازندران هدر می رود.

وی از فرسودگی و قدیمی بودن 90 درصد از سه هزار و 650 واحد شالیکوبی کشور خبر داد و افزود: یکی از رویکردهای جدی وزارت جهاد کشاورزی مدرن کردن شالیکوبی های کشور است. 

سکوتی پور ادامه داد: طرح اصلاح واحدهای شالیکوبی کشور آغاز شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته برای تبدیل شلتوک تولیدی کشور فعالیت یکهزار و 500 کارخانه شالیکوبی کفایت می کند.

وی گفت: تاکنون 500 واحد شالیکوبی در کشور اصلاح و بازسازی و از این طریق 50 هزار تن برنج سالم وارد چرخه مصرف شده است.

وی میزان تولید شلتوک در کشور را سالانه سه میلیون تن اعلام کرد و گفت: هدر رفت و ضایعات برنج در حالی در ایران بالاست که چهارمین وارد کننده برنج در جهان به شمار می رود و واردات مواد غذایی نیز تهدیدی برای امنیت غذایی است.

شانزدهمین همایش ملی برنج ایرانی از دیروز (دوشنبه) با شعار بازنگری بر فرهنگ تولید و مصرف برنج در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز بکار کرد.

آب و چالش های فراروی کشت برنج، خوداتکایی برنج با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، شالیزار، پایداری تولید و اقتصاد، تولید و بازرگانی برنج از محورهای این همایش است.

در حاشیه این همایش نمایشگاه تجهیزات صنعتی وابسته به تولید برنج نیز برپا شده است.

مازندران با 230 هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه 900 هزار تن برنج حدود 44درصد نیاز کشور را تولید می کند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *