استانداردسازی کود کشاورزی و تعیین نیاز آبی مزارع اولویت سال آینده است

به گزارش میانا به نقل از ایرنا، 'کاظم خاوازی' روز سه شنبه درحاشیه نشست با کارشناسان آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی قزوین درگفت وگو با ایرنا افزود: تعیین تناسب اراضی به منظور ایجاد لایه پایه ای الگوی کشت در کشور جهت بهینه سازی فرآورده های کشاورزی نیز از دیگر اهداف این موسسه در سال آینده خواهد بود.

وی، موسسه خاک و آب کشور را با بیش از 60 سال سابقه یکی از قدیمی ترین نهادهای تحقیقاتی در سطح کشور دانست و اظهارکرد: در حال حاضر 700 طرح در دستور کار این موسسه در بخش های مختلف طرح های تحقیقاتی خاک و آب کشور قرار دارد و استان قزوین نیز خوشبختانه با توجه به وضعیت موجود، یکی از مهمترین گروههای هدف ما در این بخش است.

خاوازی در ادامه یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار این موسسه در سال جاری را پایش و بررسی تغذیه گیاهان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه کودها به عنوان یکی از نهاده های مهم کشاورزی بین 30 تا 50 درصد در عملکرد محصولات کشاورزی موثر می باشند، بایستی حداکثر بهره برداری آن در بخش کشاورزی صورت پذیرد، لذا برای این منظور از سوی وزیر جهاد کشاورزی ساماندهی و کنترل کیفی کودهای موجود بطور جدی در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تمامی کودهای کشاورزی تولید داخل و وارداتی در بازار همانند سایر کشورها باید از یک شماره ثبتی برخوردار باشند که بهره برداران با مراجعه به پایگاه این موسسه و بارگذاری مدارک خود این شماره را دریافت کنند.

خاوازی افزود: با برنامه ریزی های به عمل آمده تا آبان ماه سال آینده هیچ کود کشاورزی در بازار بدون شماره ثبت وجود نخواهد داشت و کشاورزان با امنیت کامل می توانند از کودهای موجود استفاده نمایند.

وی با اشاره به واردات کود به کشور توسط دو بخش دولتی و خصوصی، گفت: در بخش دولتی سالانه 500 هزار تن و بخش خصوصی نیز حدود 600 تا 700 هزار تن کود با برندهای متفاوت وارد کشور می شود که همه آنها باید توسط دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی کنترل شوند.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *