توقف معاملات خیابانی ارز، قیمت ها را شفاف می کند

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا، شاهین شایان آرانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: فروشندگان خیابانی ارز بدون هیچ کنترلی خود اقدام به تعیین نرخ های جدید و بازار را چند نرخی می کردند که این امر سبب ایجاد تلاطم در بازار ارز می شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام بانک مرکزی، افزود: با این اقدام، جلوی بازی با قیمت ها گرفته و فضا کنترل می شود، ضمن آنکه خرید و فروش غیرقانونی هم در بازار متوقف می شود.

شایان آرانی خاطرنشان کرد: کسانی که سر چهارراه ها اقدام به خرید و فروش ارز می کنند، قیمت ها را دچار نوسان کرده و عامل بازدارنده ای هم جلوی آنها را نمی گیرد بنابراین جمع آوری این افراد به تثبیت و شفاف شدن نرخ ارز کمک خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا معاملات خیابانی ارز وجود ندارد، تصریح کرد: توقف معاملات خیابانی باید به صورت ضابطه مند و نظام مند و بدون ایجاد محدودیت برای صرافی های مجاز باشد تا تجربه سال های گذشته تکرار نشود.

گفتنی است، در 29 دی امسال بانک مرکزی «مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها» را ابلاغ کرد. براساس این مقررات ابلاغی، «صرافی های دارای مجوز فعالیت معتبر از بانک مرکزی، مجاز به اشتغال به معاملات ارزی هستند.» و بجز افراد موضوع ماده مذکور «اشتغال به خرید و فروش ارز، مدیریت و تسویه معاملات به هر نحو ممنوع است.»

براساس ماده مذکور، خریدوفروش ارز به شیوه متداول در بازار ممنوع خواهد شد و در صورت اعلام دستورالعمل به نیروی انتظامی، این نیرو می تواند فروشندگان ارز را دستگیر کند؛ چراکه صرف دلالی ارز به نوعی «عنوان مجرمانه» شناخته خواهد شد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *