نتانیاهو گام به گام بسوی انزوای بیشتر

به گزارش ميانا به نقل از ايرنا، شماری از سناتورهای آمریکا اعلام کردند که به همراه تعدادی دیگر از سناتورها در حال بررسی خودداری از شرکت در سخنرانی آینده نتانیاهو در کنگره هستند تا از این طریق اعتراض خود را به تصمیم جمهوری خواهان برای نادیده گرفتن پروتکل های دیپلماتیک در دعوت از یک مقام خارجی بدون تایید کاخ سفید نشان دهند.

سناتور ˈدیک دوربینˈ نماینده دمکرات از ایالت ایلی نوی، که همچنین رابطه نزدیکی با ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا دارد، ضمن تایید نگرانی همکارانش از موضوع دعوت از نتانیاهو، آن را اشتباهی جدی از سوی رییس مجلس نمایندگان آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانست و گفت هنوز برای شرکت در سخنرانی نتانیاهو در نشست مشترک کنگره که قرار است سوم مارس (12 اسفند) برگزار شود، تصمیمی نگرفته است.

ˈدوربین ˈ با اشاره به دعوت ˈجان بوینرˈ رییس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو گفت: این اقدام حتی با انتقاد برخی از نزدیک ترین دوستانش که از حامیان پروقرص تل آویو هستند مواجه شده و آنها این تاکتیک بوینر را مشکل آفرین توصیف کرده اند.

سناتور ˈدایان فینستاینˈ از مقام های ارشد دمکرات کمیته اطلاعات سنای آمریکا موضوع تحریم سخنرانی نتانیاهو را تایید کرد و گفت برخی از نمایندگان در حال بررسی این موضوع هستند.

این سناتور آمریکایی با بیان این که هنوز درباره شرکت در این سخنرانی تصمیم گیری نکرده است، از حضور نتانیاهو در این مجلس بشدت ابراز نگرانی کرد و گفت این سفر یک حرکت سیاسی و تبلیغاتی است و ناقض همه پروتکل های دیپلماتیک است که تاکنون وجود داشته و کمکی به تل آویو نخواهد کرد.

به نوشته سی ان ان، با وجودی که هنوز معلوم نیست که چه تعداد از دمکرات های مجلس سنا و نمایندگان آمریکا سخنرانی نتانیاهو را تحریم کنند اما غیبت تعداد زیادی از نمایندگان می تواند به دستپاچگی نتانیاهو منجر شود.

ˈجان لوئیسˈ و ˈجی. کی. بلومناوئرˈ از دیگر اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا تاکنون اعلام کرده اند که در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهند کرد.

لوئیس که به خاطر فعالیت در نهضت پیشبرد حقوق مدنی در آمریکا شهرت دارد، گفته است که دعوت یکجانبه بوینر، رییس مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو ˈتوهینی به رییس جمهوری و وزارت خارجه است که نمی توان آن را نادیده گرفت.ˈ

پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا (هیل) انتقاد دمکرات ها از سخنرانی نتانیاهو را به سه دلیل ارزیابی کرد: نخست، مخالفت آنها با تصمیم بوینر برای دعوت از نتانیاهو بدون تایید کاخ سفید یا رهبران دمکرات در کنگره، دوم زمانبندی نامناسب این سخنرانی به دلیل انتخابات پارلمان اسراییل (کنست ) و سوم نگرانی برخی از منتقدان از احتمال تاثیر این سخنرانی در تضعیف مذاکرات چند جانبه هسته ای بر سربرنامه هسته ای ایران.

در حالی که سفر نتانیاهو و سخنرانی وی در کنگره اختلافاتی را بین نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا برانگیخته است و بر تنش در روابط اوباما و رییس رژیم صهیونیستی دامن زده است، مخالفت ها به محافل رسانه ای و احزاب سیاسی صهیونیستی گسترش یافته است.

نشریه صهیونیستی ˈهاآرتصˈ در گزارشی نوشت: ˈاگر نخست وزیر اسرائیل خواهان ایجاد اجماع در آمریکا درباره ایران است تنها راه آن تعویق سخنرانی اش تا پس از انتخابات و کاستن از تنش ها با آمریکا و دور شدن از کنگره تا آن زمان است.ˈ

هاآرتص با بیان این که جمهوری خواهان در قبال ایران از اوباما سختگیرتر نخواهند بود، نوشت: باید جامعه یهودیان آمریکا را به همکاری و کار با دولت آمریکا تشویق کرد و دوستانمان را در هر دو حزب به ایجاد یک موضع یا ادعای بیشتر در قبال تحریم ایران، چارچوب توافق و نتایج و عواقب جنگ طلبی ایران سوق دهیم.

این گزارش افزود: تنها راه جلوگیری از تشکیل چنین اجماعی ایراد سخنرانی نتانیاهو است که اهانت به رییس جمهوری تلقی می شود که دو بار انتخاب شده و این موضوع به جهان نشان خواهد داد که کابینه نتانیاهو چگونه روابطش را با بزرگترین متحد خود به وضعیت آشفته کنونی سوق داده است.

سخنرانی نتانیاهو همچنین با انتقاد سفیر رژیم صهیونیستی در سوئیس و دیپلمات این کشور در هند مواجه شد.

ˈآسف مورانˈ رایزن سیاسی سفارت رژیم صهیونیستی در هند در پیامی توئیتری ضمن انتقاد از سخنرانی نتانیاهو نوشت وی به همه چیز به جز مشکلات اجتماعی داخلی در اسراییل توجه دارد.

ˈیگال کاسپیˈ، سفیر رژیم صهیونیستی در سوئیس، در صفحه توئیتر خود مطلبی را از روزنامه هاآرتص نقل کرده که در آن با اشاره به سفر نتانیاهو به آمریکا، آمده است: ˈهرگاه به نظر می رسد که نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) روابط با کاخ سفید را به حداقل ممکن تنزل داده، وی موفق می شود آن را چند درجه دیگر تنزل دهد.ˈ

انتقادها از سفر نتانیاهو به آمریکا و احتمال تحریم آن از سوی نمایندگان کنگره و سیاستمداران آمریکایی در شرایطی مطرح است که حتی نزدیک ترین دوست نتانیاهو نیز وی را در این سخنرانی همراهی نخواهد کرد.

برخی از منابع خبری اعلام کرده اند ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا همزمان با سفر نتانیاهو به دلیل سفر در این نشست حاضر نخواهد شد.

سخنرانی نتانیاهو به عامل نارضایتی بین دمکرات و جمهوری خواهان بدل شده است زیرا دمکراتها ، جان بوینر را به سیاسی کردن روابط واشنگتن و تل آویو متهم می کنند. بوینر در مقابل از این دعوت خود دفاع کرده و مدعی است کنگره حق دارد به عنوان تشکیلاتی مستقل از دولت بدون تایید دولت تصمیمات این چنین اتخاذ کند.

کاخ سفید که نخست واکنشی سرد به خبر دعوت از نتانیاهو نشان داد در حال حاضر اعلام کرده که اوباما و ˈجان کریˈ وزیر خارجه اش در مدت حضور نتانیاهو در واشنگتن، با وی دیداری نخواهد داشت.

براساس گزارش منابع صهیونیستی نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره ،برنامه هسته ای ایران را هدف قرار می دهد و از اقدام احتمالی کنگره در تشدید تحریم علیه ایران حمایت خواهد کرد. این در حالی است که رییس جمهوری و وزارت خارجه آمریکا تاکید دارند که با توجه به تلاش های دیپلماتیک کنونی برای حل برنامه هسته ای ایران چنین تحریم هایی سازنده نیست و موثر واقع نخواهد شد.

همچنین ببینید

تراکتور دوباره به تقسیم امتیازات رضایت داد/ نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی!

تیم فوتبال تراکتور امشب در دومین بازی خود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *